Tak Payahlah Nak Kutuk Nuffnang Kalau Lama Tak Dapat BE.

- 03.57
advertise here
Salam semua

p/s: Entry ini tidak dibayar mana-mana pihak. Sekadar buah fikiran aku. =)


Sepanjang aku berblog ni, tak pernah sekali pun aku tulis entry pasal Unique Visitor ataupun Buffered Earning. Apatah lagi bercerita pasal cash out Nuffnang bagai. Tak pernah aku merungut kalau tak dapat BE dan tak pernah jugak aku bangga bila dapat doploh BE sekaligus. *tangan ke dada, mata pandang atas. Maaflah, takde niat nak menyindir sesiapa. Cuma, tadi semasa aku melawat satu blog ni. Bukan main dia kutuk Nuffnang kata Nuffnang kedekutlah, taik hidung masin lah, pilih bululah....adoiiiiiii macam-macam dikutuknya Nuffnang tu. Sampai keluar beberapa bahasa yang kurang manis. Sehingga dibandingkan dengan syarikat-syarikat pengiklanan yang lain. 

Baiklah, mari sini aku cerita kenapa mutakhir ini Nuffnang susah nak bagi BE pada blog-blog kita semua. Seperti biasa, alasan Nuffnang adalah kerana terlalu banyak blog sekarang ni dan syarikat pengiklanan yang pilih blog mana  yang dia nak. Aku tak tau alasan dia tu betul atau tidak *aku bukan mengampu Nuffnang ok! Tapi, meh  aku bagi satu analogi. Korang tau highway? Dulu, semua orang lalu jalan lama. Time tu, sapa yang lalu highway, fulamak....berdesap desup lajunya. Tapi bila dah ramai orang yang guna highway, dorang dah tak boleh laju macam dulu lagi. Sama halnya macam broadband. Dulu, masa awal-awal sapa yang masuk  broadband tu memang super laju. Tapi cuba korang try sekarang. Slownya lebih kurang siput b*bi je... *kata kawan aku lah yang guna broadband. Hal ini adalah disebabkan persaingan yang meningkat setiap hari. Kita sedang bersaing! 



Jadi begitu juga halnya dengan Nuffnang. Masa awal-awal dulu, takde hal lah kalau Nuffnang nak bagi patpuloh BE sekaligus pada satu blogger. Tapi sekarang dah lain. Ramai yang dah ada blog sendiri. Kadang-kadang tu, sorang blogger sampai 2-3 blognya. Haaa....jadi korang dapat tak bayangkan macam mana sesaknya 'highway' Nuffnang. So, kalau korang bertukar pada syarikat lain pun, nanti sampai satu masa akan tiba jugak perkara yang sama macam yang terjadi pada Nuffnang ni. Setiap benda kan ada pasang surutnya. 

Cuma nasihat aku,  tak payahlah kita mengutuk habis-habisan satu-satu pihak tu bila kita dah tak suka. Bila suka dipuji bukan main melambungnya. Biarlah berpada-pada. Yer, aku tau Nuffnang tak baca pun entry kutuk tu...dan entry aku ni pun Nuffnang tak baca. Cuma aku nak berpesan pada sesama blogger. Itu aje! Janganlah habis madu, Sepah yang menang ML  dibuang. =) dan, berblog lah secara ikhlas. Bukan kerana nak dapat habuan semata-mata. Jadikan dunia blog sebagai sebuah dunia perkongsian ilmu yang bermanfaat!


*peace!!!!



Advertisement
 

Start typing and press Enter to search