Jom Kenal Dengan Anak-Anak Ikan Aku! Comel-comel belaka....

- 08.38
advertise here
Salam semua

Dua hari tak update blog sebab tangan kiri bengkak dan tak boleh gerak dengan tiba-tiba. Bila diurut rupanya aku tersalah gerakkan tangan aku semasa angkat bebanan dan jadilah tersalah urat. Sakit sangat! Walaupun masih lemah kena jugak drive ke Batu Pahat untuk terapi ayah. 

Baiklah, Sabtu lepas aku ada tulis entry berkaitan ANAK IKAN sebagai pelepas tekanan dan tension kan, dan aku jugak plan nak bela anak ikan kan sebagai bahan mainan aku.... Alhamdulillah, akhirnya tercapai jugak cita-cita aku tu. Setelah hampir 5 tahun tak membela ikan. Tapi kali ni, aku bela ikan secara kecil-kecilan je. Kalau dulu aku ada akuarium kaca yang besar siap filter, lampu, background hutan, aksesori lagi... tapi kali ni bajet ciput je. Jadi buat ala kadar. Yang penting semua anak-anak ikan aku sihat dan ceria! Let me introduce my baby....ada 15 ekor semuanya...

ni sweet home dorang
 Ada dua jenis ikan yang aku bela. Yang satu tu, nama dia Tiger Peacock Fish. Aku suka colour dia. Cantik sangat. Kadang-kadang hijau, kadang-kadang merah dan kuning atau oren. Geram aku. Aku suka tengok dia berenang-renang ceria. Satu jenis lagi, Beta Neon Fish. Tapi bukan ikan laga. aku rasa adik beradik laga jugak lah. Colour dia bila kena cahaya, fulamak. Cantik. Biru-biru merah dan hijau. 

Yang kiri tu Beta Neon Fish. Biru kembang merah! 

Tiger Peacock Fish. Cantik tak?? 

Aku memang suka colour dia! Subhanallah...




Reflection. Nice shot. Tak guna DSLR pun.

Sekejap macam harimau, sekejap macam peacock.

Ini yang buat aku tenang bila tengok ikan ni main-main berenang. Lompat-lompat. Comel seyh!
Memang seronok kan bila ada pets sendiri. Comel pulak tu. Berjam-jam duduk menilik depan pet pun tak kesah. Rasa terubat runsing-runsing ni. Suka benar aku. Tapi, kena ingat lah. Bila kita ada pet sendiri kita kena pastikan kesihatan dan kebersihan pet tu terjaga. Kalau tak kesian binatang tu. Menyiksa je kita ni.... 
Jadi, ada sapa-sapa lagi yang nak share gambar pet dorang atau apa-apa je pengalaman jaga haiwan peliharaan? Jom cite kat aku okeh! =)

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search