Hati Seorang Cikgu

- 05.35
advertise here
Pada suatu masa dahulu, 3 orang budak tengah bersembang bawah pokok tepi kantin, duk sembang pasal cita-cita.

Din : Tiap kali aku dengar lagu "inilah barisan kita..yang ikhlas berjuang..."naik bulu roma aku. Aku nak jadi askar la. Nanti boleh pegang M16 pastu tembak orang jahat. Hebat tak?

Aku : Aku nak jadi perdana menteri. Kalau aku jadi perdana menteri, aku nak naikkan gaji semua orang. Bila raya aku nak bagi bonus 5 bulan gaji. Pastu setiap negeri aku nak pastikan semua dipasang dengan wifi. Kalau rakyat ada masalah, boleh terus video conference dengan aku. Amacam? 

Din & Lan : Hebat lu punya cita-cita brader =.="

Lan : Ehem..ehem..aku punya cita-cita nak jadi cikgu.

Aku & Din : Hahaha..asal pilih jadi cikgu?

Lan : Sebab orang cakap jadi cikgu ni banyak pahalanya. Kalau kita ikhlas mengajar, kita dapat dua ganjaran, masa di dunia dan saham akhirat. Dan ilmu yang kita ajar dan diorang amalkan, pahala tetap berterusan walaupun masa tu kita dah mati. Lagipun, sebab cikgu la korang nanti boleh jadi askar dengan perdana menteri tu..ada faham?

Tengok-tengok aku pulak yang jadi cikgu. Tapi zaman sekarang bukan mudah nak jadi guru..banyak cabaran. Sape yang nak aku jadi perdana menteri, vote aku masa PRU nanti..hehe

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search