Hati Seorang Bakal Pengantin

- 20.16
advertise here

Perkahwinan - Pelengkap Kehidupan

Mungkin antara kita ada yang dah bersedia untuk berkahwin tapi masih ragu-ragu. Salah satu sebabnya ialah belum mendapat pekerjaan. Bagi yang dah bekerja, perasaan bimbang tu tetap ada di sudut hati kerana terfikir "adakah gaji yang diterima itu cukup untuk menyara keluarganya nanti?".

Kalau kita buat benda yang baik, insha allah, Allah akan tambahkan rezeki lagi. Jangan disebabkan alasan ekonomi, benda yang baik  dijadikan alasan untuk ke jinjang pelamin. Ramai je yang bermula daripada tidak ada harta semasa kahwin, tapi rezeki melimpah dan cukup keperluan untuk menyara keluarga selepas kahwin.

Bila Nikah Jadi Mahal - Zina Jadi Murah


Jangan terkejut kalau ada yang sanggup pinjam sana sini sebab nak kahwin. Dah lahir dua tiga orang anak pun masih duk bayar hutang dengan bank lagi. Tapi nak buat macam mana? Sesetengah mentaliti masyarakat kita yang memandang sesebuah perkahwinan tu mestilah dibuat secara besar-besaran. Jangan ikut orang kata, tapi ikut agama. 

Wanita yang paling berkat ialah yang paling murah maharnya dan mudah urusan perkahwinannya.

Kos Perkahwinan

Lelaki mana yang tak stress bila fikir tentang duit untuk kahwin. Dari duit hantaran, pakaian pengantin, jurugambar, kad kahwin dan macam-macam lagilah. Sekarang kos sara hidup tinggi, dengan cukai GST lagi, gaji yang banyak pun kejap je habis.

Alhamdulillah, my future wife dekat je dengan rumah aku, lebih kurang 15 minit dah sampai. Kitorang sebenarnya tinggal di satu bandar..tak sangka pulak jumpa, dah jodoh. Kalau jodoh korang dengan orang jauh, kos perjalanan (minyak+tol) dan kos tempat tinggal (homestay) tu kenalah kira sekali dalam bajet tu. Apapun, berjimat lah dari sekarang macam cara yang aku tips ini.

To My Future Wife



Thank you for accepting me into your life, thank you for sharing your tender love with me, thank you for making me laugh where I'd almost forgotten how to, thank you for understanding and trusting me so much. Thank you for everything, you and your family. You are truly a blessing :)

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search