Penduduk Malaysia belanja RM1,074 beli dalam talian secara online

- 11.22
advertise here
Kajian yang dilakukan oleh laman sesawang e-dagang Jepun, Rakuten, mendapati perbelanjaan purata rakyat Malaysia yang membeli belah secara dalam talian sepanjang tahun lalu berjumlah RM1,074.

Nilai itu adalah lebih tinggi berbanding perbelanjaan purata di negara jiran seperti Thailand dan Indonesia iaitu sekitar AS$239 (RM746).

Namun, menurut Rakuten, perbelanjaan purata itu lebih kurang berbanding United Kingdom (UK) yang mencatatkan perbelanjaan purata sebanyak AS$1,700 (RM5,308).

Perbelanjaan purata global bagi 2012 adalah sebanyak AS$725 (RM2,263)

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Rakuten Online Shopping, Masaya Ueno berkata, hasil kajian itu menunjukkan rakyat Malaysia tidak ketinggalan di dalam industri perniagaan menerusi talian seperti negara-negara lain.

"Kadar itu meningkat berbanding dua tahun lalu. Hal itu disumbangkan oleh rangkaian Internet yang baik serta bilangan pengguna laman-laman sosial seperti Facebook dan pelbagai jenama lagi," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Bagaimanapun, kajian itu juga mendapati rakyat negara ini masih selesa menggunakan komputer peribadi jika mahu membeli belah secara talian, daripada menggunakan telefon pintar atau tablet.

Sumber : UTUSAN



Advertisement
 

Start typing and press Enter to search