Modul latih graduan dilancar

- 11.25
advertise here
Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) semalam melancarkan lapan 'Modul Kejurulatihan Kurikulum Berkredit' (KKB) bagi meningkatkan mutu pembelajaran, pengajaran, kemahiran tenaga pengajar dan kebolehpasaran graduan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Ketua Pengarah Pengajian Tinggi, Prof Datuk Dr Rujhan Mustafa, berkata pelancaran lapan modul itu adalah antara usaha berterusan KPT untuk memastikan IPTA melahirkan pelajar yang mampu menguasai ilmu generik iaitu kemahiran insaniah atau ‘soft skill’.

Lapan modul itu dirangka menerusi Majlis Kukurikulum Unversiti-Universiti Malaysia (UniCC) yang diketuai Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Mohammad Shatar Sabran.

Rujhan berkata, modul itu merangkumi teras kesukarelawan, khidmat masyarakat, daya usaha dan inovasi, pengucapan awam, kepemimpinan, sukan, keusahawanan serta kebudayaan.

Garis panduan

“Kita harap modul ini akan dijadikan garis panduan dan petunjuk seragam kepada fasilitator atau pensyarah di IPTA untuk melaksanakan program kurikulum berkredit bagi melahirkan pelajar memiliki kemahiran insaniah yang tinggi.

“Saya juga yakin penekanan terhadap KKB tidak akan membuatkan pensyarah atau fasilitator di IPTA terpesong jauh daripada sasaran asal ditetapkan pihak berkepentingan terbabit,” katanya berucap pada majlis pelancaran dan penyerahan buku KKB kepada wakil IPTA.

Dalam pada itu, Rujhan berkata KPT percaya penggunaan modul itu mampu meningkatkan keyakinan dalam kalangan majikan di Malaysia untuk mengambil lepasan IPTA sebagai kakitangan atau pekerja mereka pada masa depan.

- BERITA HARIAN


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search