Korang Pemilik Darah Jenis Apa?

- 22.38
advertise here

Nurse : Awak darah jenis apa?
Aku : Rasanya darah jenis A...eh, bukan kot. Rasanya AB..errr..entah la, tak ingat dah.

Seingat aku kali terakhir aku derma darah masa last sem kat IPG. Pastu sampai sekarang belum lagi derma darah kecuali derma kat nyamuk yang datang curi malam-malam. Tapi aku yakin darah aku jenis A. Nak tahu jugak darah jenis A ni darah yang macam mana, so aku google pasal ni dapat la sikit info tentang jenis darah.

Kalau korang nak tahu, pemilik darah jenis A :

  • Darah "A" hanya boleh menerima darah daripada penderma darah jenis "A" atau "O"
  • Darah "A" hanya boleh menderma kepada penerima berdarah jenis "A" atau "AB"
Kepada pemilik darah jenis O, mintak maaf la ye sebab aku sedut darah korang tapi tak boleh nak derma balik darah aku kat korang. Kesian jugak kat pemilik darah O kerana mereka hanya boleh menerima darah dari kumpulan mereka sahaja. So, korang pemilik darah jenis apa?

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search