Gua keranda(tempat menyimpan keranda mayat)

- 01.28
advertise here

Lubang keranda di Pingba County, Guizhou Province, China, sejak lebih 1200 tahun. Lebih biasa dipanggil 'keranda gua', telah dalam penggunaan berterusan selama lebih 1000 tahun oleh puak tunggal Rakyat Minoriti Miao. Gua semula jadi yang besar, adalah bentuk yang tidak teratur bulat kira-kira 30 meter secara mendalam dan meliputi kawasan seluas kira-kira 2,000 meter persegi, Apabila gua menjadi penuh , setiap 300 tahun atau lebih, Puak Miao akan membuat lebih banyak bilik untuk kekal.

Di atas katil kematian mereka Miao akan ditanya sama ada mereka mahu pergi ke 'negara' (akan dikebumikan di tanah), atau pergi ke 'bandar' (akan dikebumikan di dalam gua). Apabila Puak Miao meninggal dunia, dia akan diletakkan dalam keranda dan dibawa ke sebuah gua besar di mana dia telah diletakkan dalam  keluarga atau puak beliau. Keranda A digunakan, walaupun tidak dikebumikan di tanah. Sebaliknya, sebuah gua di tebing dipilih sebagai peti besi perkuburan, di sini, didirikan rangka kayu yang dibangkitkan beberapa kaki dari tanah. Di hadapan gua adalah tanda yang didirikan oleh Biro Wilayah Pelestarian Budaya yang menetapkan ia secara rasmi budaya yang ketara.








Advertisement
 

Start typing and press Enter to search