KLEFF 2012 Part 1: The Emcee

- 05.19
advertise here
As Salam semua

Minggu lepas super busy. Berlari terkejar-kejar jugak aku. Urus macam-macam. Nasib baika ada kawan-kawan yang sudi membantu dengan ikhlasnya. Jadi semua kekusutan yang melanda dapat dihuraikan satu per satu. 

Weekend lepas, merupakan antara big-event aku. Huh cuak ke main aku. Ye lah, ni event tahap international. Mahunya tak ketaq tangan kan.. Tapi Alhamdulillah, Kuala Lumpur Eco Film Festival yang Kelima telah selamat. Clap-clap-clap. 

Aku join KLEFF ni dibawah UM Cares. UM Cares adalah salah satu penaja rasmi untuk KLEFF. UM pulak dah tiga tahun berturut dipilih sebagai penaja lokasi. Jadi memang satu peluang baik untuk aku dan Alhamdulillah lagi, aku dipilih sebagai pengacara majlis. 

KLEFF ni adalah satu event yang dianjurkan oleh EcoKnights Malaysia yang mana mereka  menayangkan dan mempertandingkan filem-filem yang berunsurkan mesej alam sekitar kepada masyarakat. Filem-filem tersebut datangnya dari Malaysia sendiri dan ada juga daripada luar negara. Kira global lah. 

Aku ditugaskan untuk handle 2 slot kat situ. Yang pertama untuk Anugerah Hijau dan kedua untuk KLEFF Award tu sendiri. Anugerah Hijau pulak lebih memfokuskan kepada para belia. Ada 3 kategori yang dipertandingkan iaitu Green Fashion, Green Space dan Green Film. Part ini yang paling best adalah.... aku digandingkan bersama Adi Fashla untuk menjadi pengacara. Huh. Lagi ketaq aku woi. Ye lah.. dia memang dah ada nama, cakap spontan tu kiranya memang makanan dia lah, lagi satu... alamak aku ni sapa lah. Pengacara picisan dan hingusan aje! 

First time jumpa dia, malu-malu kucing lah aku. Tapi, dia bagus. Profesional dan friendly. Banyak dia ajar aku. Kiteorang rehearse together and try to build our chemistry. Ye lah, dalam mengacara bersama ni... kimia kena kuat. Kalau tak kuat nanti pengacaraan akan nampak janggal dan kaku. Sebab tak mesra gitu kan. Jadi kenalah timbul mesra-mesra sikit, manja-manja sikit, nakal-nakal sikit. EHHHH!!! =) 

apa yang aku merepek tu? bantai saje lah labu....



Syukur majlis Anugerah Hijau berjalan lancar. Ada salah silap sikit tu biasalah. Aku pun baru belajar kan. Di akhir tu, Adi puji aku sikit. Sikit je tak banyak mana pun. Heheheh. Katanya dia surprise dengan aku sebab aku capable to handle the crowd and sangat ada chemistry. Dapat jugaklah merasa pujian-pujian beberapa orang penting termasuk para sponsor lepas Anugerah Hijau tu. Siap ada yang nak amek aku dengan Adi lagi for their event. Alhamdulillah...kembang sekejap. hehehehe

For the next day, aku handle KLEFF Film Award tu sorang-sorang. Lagilah nervousnya. Kena speaking lagi. Depan Mat Salleh pulak. Aduhaiiii memang tahap adrenalin aku melambung-lambung nebes! Takpe, as long as dah rehearse Insya-Allah semua berjalan lancar kan. Buat yang terbaik je.

macam biasa. my work space
Gambar masa majlis tu takde lah pulak. Event OP belum upload lagi. Tak sabar jugak nak tengok. Heheheh. Dah lah masa aku tengah jadi emcee tu duduk bahagian depan aku, ada sorang mat salleh kacak ni. Dia antara pengarah yang menang award hari tu. Yang dasyatnya, mat salleh ni duk senyum-senyum masa aku cakap tu. Aiyooo slang english aku teruk ke? Ke nak menggatal ni? Tergoncang iman aku. Nasib baik girlfriend dia ada sebelah. Kalau tak, aku turun stage duk sebelah dia dah... hahahaha. 

apasal awak tak berapa kacak dalam gambar ni? hehehe

Sekali, lepas majlis...dorang datang kat aku and congratulate me sebab mengacara dengan bagus majlis tu. Phewwww..... syukur Alhamdulillah. Mereka suka. Ye lah, tak lah orang kata kita mengacara syok sendiri kan. Amboii...amboi...amboi.... 

kakak -kakak kesayangan. 
Yang ini pulak kakak-kakak kesayangan saya. Mereka lah insan-insan hebat yang running this event dan juga penyokong terbaik saya. Always support me. Terima kasih kakak. 


Keseluruhannya, aku rasa bangga sangat sebab diberi peluang dan kepercayaan yang besar untuk handle dua slot penting KLEFF ni. Banyak benda yang aku belajar dan perlu diperbaiki. Insya-Allah untuk majlis akan datang, aku akan buat yang lebih baik. 

Next chaper, aku follow-up dengan event tu sendiri ye. Banyak benda best woooo.. Rugi sangat sapa tak join. Lagi-lagi slot untuk One Drum Circle. Dengan aku-aku sekali join. Memang seronok dan bermanfaat! 


p/s:  best sangat filem-filem KLEFF tu semua.... 





Advertisement
 

Start typing and press Enter to search