Cara Nak Tinggalkan Link Blog Di Bahagian Komen

- 18.45
advertise here
Kadang-kadang mesti anda terfikir bagaimana CARA NAK TINGGALKAN LINK BLOG ATAU ENTRI ANDA DI BAHAGIAN KOMEN ? Biasanya selepas anda komen di suatu blog, anda juga nak tinggalkan link blog / entri di bahagian komen tersebut. Bagi yang tidak tahu, mereka akan ambil link sesuatu entri dan letak je pada ruangan komen seperti ini :

http://nicknashram.blogspot.com/2012/07/nak-jadi-blogger-seperti-denaihati.html

Sebaliknya, untuk meninggalkan link entri itu, anda boleh taip kod html seperti dibawah :

<a href="URL BLOG">Tajuk Entri</a>

Tetapi ada lagi cara yang lebih senang. Kali ne aku nak ajar bagaimana nak tinggalkan link tanpa perlu menaip kod-kod macam di atas tu. Bagi pengguna Firefox, anda boleh pergi ke Tools > Add-Ons > dan search Colt 2.5.7. Bila dah siap download dan install ke dalam Firefox, restart Firefox tersebut. Sekarang Colt 2.5.7 dah ada dan langkah seterusnya ialah copy link mengikut cara di bawah :

CARA NAK COPY LINK BLOG/ ENTRI

1. Halakan tetikus ke tajuk entri anda

2. Right click > Copy Link Text and Location As > HTML Link



3. Ok dah siap copy dan apabila anda nak tinggalkan link di ruang komen, tekan paste dan ia akan nampak seperti di bawah :

<a href="http://nicknashram.blogspot.com/2012/07/nak-jadi-blogger-seperti-denaihati.html">Nak Jadi Blogger Seperti Denaihati, Eyriqazz, Hanis Zalikha & Fatin Liyana?</a>

Mudah je kan. Kalau dah boleh buat, sila tinggalkan link anda di sini :)

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search