Jangan Berkawan Dengan Bekas Teman Lelaki

- 06.59
advertise here
Bila status anda dah berubah, jadi girlfriend/boyfriend atau isteri/suami orang, banyak benda yang perlu dikawal. Jika anda perempuan, batas pergaulan yang perlu dijaga. Jika anda lelaki, jangan pandang ringan soal perlakuan. So, nak bagitahu la sikit batas seorang perempuan nak berkawan dengan lelaki. Mesti ada orang kata "Ala, kawan je, tu pun nak kecoh". Ha, kena ingat, silap berkawan buruk padahnya!


Kalau anda single lagi tak ada masalah dengan siapa anda berkawan. Biasalah, tak ada hati yang perlu dijaga. Tapi lain pulak cerita bila anda dah kapel atau dah kahwin ne. Baik sekali mana pun hubungan anda dengan kawan tu, kalau dia dan anda berlainan jantina jagalah batas pergaulan anda.

BATASAN NAK BERKAWAN DENGAN LELAKI

Jangan keluar makan malam bersama
Kalau anda sayang hubungan anda dengan pasangan anda tu, elakkan daripada keluar makan berdua dengan kawan lelaki. "Kami dah lama tak jumpa, lagi pun dia ne kawan sekampung". Tak kira apa alasannya, anda tak boleh makan sekali kecuali ditemani oleh kawan-kawan lain. Kalau kawan lelaki tu ajak jugak, cuba tolak dengan baik. Ingat, di antara dua orang pasti ada yang 'ketiga' dan boleh mengundang curiga. Tak pasal-pasal anda bergaduh dengan pasangan anda.

Jangan dekati tempat yang romantis
Jangan cuba-cuba nak dekati diri dengan kawan lelaki dekat tempat yang romantis. Mungkin ada yang cakap "Kami di sini sebab atas dasar nak berbincang tentang kerja". Ini kerana perasaan romantik tu boleh bercambah bila anda berada kat tempat sunyi, santai dan dingin. Bila dah berada dalam situasi ne, tak ingat dah dekat pasangan tu.

Jangan bercerita pasal rahsia
Perempuan memang suka bercerita tapi kena hati-hati jugak sebab bukan semua benda anda boleh kongsi terutamanya dengan kawan lelaki. Kalau anda berkongsi jugak sesuatu yang anda tak kongsi dengan pasangan anda kepada kawan lelaki, ini bermakna anda lebih mengutamakan dia berbanding pasangan anda. Mengadu masalah kepada kawan lelaki akan mendatangkan perasaan yang tak sepatutnya.

Jangan bersahabat dengan bekas teman lelaki
Mungkin pasangan anda cakap dia tak kisah dengan siapa anda berkawan tapi anda kenalah bijak supaya pasangan anda tu tak terasa hati. Memang di mulut dia cakap tak kisah tapi dalam hati mesti ada perasaan curiga. Berhubung semula dengan bekas teman lelaki anda boleh mengimbas kenangan lama semasa anda bercinta. Secara tak langsung, cinta lama boleh bertaut. So, jauhilah ye kalau anda sayang hubungan dan pasangan anda.

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search