Contest : Do You Care Enough? by Chybeelila

- 02.12
advertise here
Salam semua


Want to join a contest organized by Chybeelila. It just a unique contest because what she want from us is our creative view and opinion to improve her skill in photography! Seriously nice contest! Amboi, spekong pulak aku! Heheheh sebab aku suka tgk Chybeelila tulis blog dalam Bahasa Inggeris. Mantap dan simple! Dah...dah.. tak nak buang masa. Ok, let's begin.

Here is the Requirement to join this contest:

pick one of your favourite and tell me why you choose that specific photo. I need to see your perspective, ideas or even opinion about the photo and maybe how I could make it more interesting in your eyes.


Secara jujurnya, memang susah untuk aku pilih the MOST FOVOURITE photo sebab kebanyakan gambar yang dicapture masing-masing ada kekuatan tersendiri. Kalau boleh aku nak pilih semua gambar tapi kenalah ikut syarat, baru lah valid penyertaan aku ni kan. 


MOST FAVOURITE & INSPIRED PHOTO by Chybeelila
Kenapa aku pilih gambar ini? Ceciter sikit....


Chybeelila manis dan cantik menawan,
Bijak belajar dan juga berkarya,
Negara Turki dari kecil aku idamkan,
Gemilang Islam seantero dunia

Turki hebat lahirkan ilmuwan,
Gagah perkasa si Masjid Biru,
Islam dan iman jadi pegangan,
Walaupun jauh beribu batu.

Bukan mudah di luar negeri,
Banyak dugaan serta cabaran,
Foto ini memang berinspirasi,
Membakar semangatku terbang ke awan. 

Di bumi Turki Khulafa bersatu,
Menegakkan syiar Islam nan satu, 
Foto ini penambah cinta dan rinduku,
Cerminan zaman gemilang Islam dahulu.

Foto cantik bukan kepalang,
Foto ada "SOUL" sangatlah aku suka, 
Dari gambar ini ku lihat Islam gemilang,
Memberi kekuatan, inspirasi berharga. 

Foto ini penuh rahsia,
Jelas terpancar suka dan duka,
Masjid Biru gah kau disana,
Simbol perpaduan, kekuatan Islam tercinta!

Foto ini buat aku jatuh cinta, 
Dengan harapan impian terlaksana,
Semoga Chybeelila terus berjaya,
Memberi sumbangan kepada agama, bangsa dan negara. 


Kalau boleh, aku nak gambar tu....

Diambil dari sisi yang memperlihatkan keenam-enam menara. Ada kisah dan sejarah tersendiri menara-menara tersebut. Malahan, akan nampak keseimbangan dan kegagahan Masjid Biru yang popular satu dunia ni. Dan kalau boleh, Cik Chybeelila cuba ambil dan fokus objek yang hendak dicapture tu tanpa ada apa-apa halangan. Sebab pokok tu melindungkan hampir separuh objek utama yang terkenal dengan kesenian dan kehalusan seni bina agungnya. Walau apa pun, aku tetap nampak kehebatan Cik Chybeelila berkarya melalui foto! Tahniah dan teruskan usaha!  


Alhamdulillah dah selesai memerah idea. Itulah pandangan dan transisi aku bila aku tengok hasil karya Cik Chybeelila tu. Harap dia boleh terima pandangan dan view yang aku berikan walaupun aku juga bukan profesional. Aku tau prinsip Cik Chybeelila yang akan menghargai setiap opinion yang diberikan kepadanya! Barulah kita boleh berjaya kan!   

Susah sebenarnya nak digambarkan dengan kata-kata mengenai keunikan gambar tu,  sebab aku memang minat dengan sejarah Tamadun Islam. Memang tepatlah, A PICTURE CAN TELL A THOUSAND WORD! Memang ada SOUL sangat dalam gambar tu dari kaca mata aku ni.  Semoga aku ada rezeki dalam contest ni. BTW,  London pun salah satu tempat yang menjadi inspirasi aku jugak...heheheheh... paham-paham sudah! =)


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search