Bapak Aku Ada Mesin Cop Duit! (Ko ada?)

- 12.33
advertise here
Salam semua

Aku tengah marah sekarang ni. Ketakpuasan hati yang meluap-luap! Naik menyampah pulak dengan birokrasi dan segala macam penindasan yang berlaku! Pada siapa??? Meh i show you who is that!!!




Haa.... pada ni laah yang aku geram sangat hari ni... pada kolej kesayangan aku.  Aku geram dengan cara pengurusan kolej. Ceritanya cam ni.....

Masa study week yang lepas, student-student UM sangat bertuah sebab dapat 3 minggu cuti. Seminggu cuti study week, seminggu cuti deepavali dan seminggu cuti raya haji. Disebabkan cuti yang maha panjang tu, so ramailah student-student yang balik awal. Hari Khamis (28/10) tu dah berduyun-duyun yang balik. Yang lebih awal pun ada sebab excited kan dah lama tak balik kampung since raya. Dalam pada tu, memang aku dah dengar kolej-kolej lain kena 'check out'. Tapi kolej aku ni takde pape pun... senyap je... jadi aku pikir mestilah macam kebiasaannya, tak yah kuar barang atau pulang kunci sebab cuti biasa kan

Than pada masa cuti-cuti tu, aku bukak FB tiba-tiba sorang JTK/JIK, tiba update status kata sapa yang tak pulang kunci pada masa tersebut akan kena xtra charge(automatik) ke akaun kita pada semester depan! Setiap satu hari yang tak pulang kunci tu, bayaran RM 6.50 dan untuk 14 hari, it is RM 91. DAMN!!!! kena pulang kunci. Aku tak kesah lah, tapi yang sedapnya.... xtra charge... eh.... pehal plak! KO TAKDE KELUARKAN SEBARANG NOTIS TIME STUDENT BELUM BALIK, than sekarang, bila semua dah balik baru ko sebok suruh orang pulangkan kunci.... APA KO INGAT AKU DOK SEBELAH UMAH KO KE? JAUH LAAAA NYAH OOOOI!!!! KL-KLUANG... makan 4 jam tau naik bas. Dan macam gigih plak la aku nak balik KL semata-mata nak pulang kunci pastu patah balik JOHO!!! memang tak lah!!!

okeh, fine.... dan on that time aku pun berharap pada mana-mana pihak yang sepatutnya dan yang bertanggungjawab menyuarakan ketidakpuasan hati student-student. I mean FIGHT FOR OUR RIGHTS. Dan malanglah bagi kami STUDENT YANG TAK PUAS HATI ni.... kerana bayaran tetap dikenakan pada akaun kami di semester depan walaupun notis pemberitahuan lambat mengenai hal ni disebabkan keLEMBAPan mereka (padahal setakat tampal poster keliling kolej je!) 

Dan, aku yang tak puas hati ni, pada petang JUMAAT pegilah ke opis sebab nak CHECK OUT lepas dah habis exam. Aku dengan sopan santunnya, tanyalah pada sorang perempuan yang JAGA KAUNTER OPIS TU berkenaan hal ni. Part ni memang aku NAIK HANGIN: (sila baca tanpa prejudis pada aku ok!)

aku: akak, saya nak tanya berkenaan bayaran masa hari cuti tu.
akak: oh, tu kita dah charge terus kat akaun ye untuk semester depan?
aku: dah charge terus? walaupun NOTIS SURUH PULANG KUNCI LAMBAT DIKELUARKAN?
akak: tu KITA TAK BOLEH NAK BUAT APE lah dik....
aku: TAK BOLEH NAK BUAT APE? eh? mana boleh cam ni kak, kesalahan pihak opis kiteorang ke kena tanggung? Tak kan lah saya dari Johor, nak balik KL semata-mata nak pulang kunci pastu balik Johor balik? Menindas student la macam tu! Abis student dari Sabah/Sarawak cemana? 
akak: KITA TAK BOLEH NAK BUAT APA! (mungkin memang dah dialog dia cam tu lah! nak lepas tangan kan!) kita dah tampal notis 2 kali ye, satu pada 30/10 dan satu lagi bulan November ni.
aku: 30 hari bulan baru tampal notis. Kan student dah balik time tu. Mesti ramai yang tak tau. Kenapa keluarkan notis lambat? Dan sekarang nak charge kami pulak.  Ish, tak puas hati lah saya macam ni. Tak bolehlah cam ni....

* time ni, akak tu dah buat muka dah..... muka yang aku rasa nak bagi jer "jari tengah"! aku masih sabar dan control nada suara aku.


akak: AWAK NAK PUAS HATI KE TIDAK KE, TU HAL AWAK LAH.... YANG PENTING KAMI MEMANG TAK BOLEH BUAT APE!!! (tiba dia tinggi suara dengan aku!)

* bila orang tinggi suara kat aku, apa lagi...perasaan yang aku tahan ni meletup lah! cari nahas ko kak!

aku: eh akak, saya tanya elok-elok kan. Salah ke kalau saya nak cakap saya tak puas hati. Akak ingat saya tak mampu bayar ke RM 91 tu! Boo-lah! tapi macam ni ke cara kolej layan student? Bukan ke sepatutnya, Kolej akui kesalahan, mintak maaf kat student sebab lambat tampal notis dan MENYUSAHKAN student. Ini tidak, kami pulak dimarah. Patutnya akak dengar suara kami ni.  MEMANG BAI-BAI lah kak! Time kasih lah akak.... Jangan ingat saya keluar ni means saya berdiam diri! Time kasih!

*aku pun blah! Malas nak tengok muka dia. Dia terkebil-kebil, mungkin sebab tak percaya aku balas cam tu. Sebab sebelum ni aku memang bersopan dengan orang ok!

Damn... really damn. Kau langsung tak rasa bersalah makan duit student disebabkan kesalahan dan kelemahan pihak kau sendiri. Time tu kalau ikut SETAN sebelah telinga aku ni, mau je aku tumbuk cermin depan muka dia tu! Geram gile! Nasib baik lah kak, dalam diri saya ni MALAIKAT masih kuat! 

Kalau korang pun memang fed-up kan dengan cara camtu. Bayaran sentiasa ada untuk benda yang bukan-bukan dan akan naik semasa ke semasa. Tapi facilities untuk student memang TAK BOLEH BLAH! Malu aku kalau cakap dekat student universiti lain yang harga bilik KECIK CENONET SHARE 4 ORANG,  +- RM 4000. Universiti lain, satu bilik 2 orang je, harga RM 500 satu bilik! 

Mungkin ada yang cakap aku ni tak bersyukur sebab masih diberi peluang duduk kolej lagi walaupun dah tahun 2 sedangkan berduyun-duyun student lain kena KICK OUT dari kolej. Tapi, aku rasa lebih elok duduk luar kolej kalau hak kita ditindas macam ni. DUIT PTPN/BIASISWA/PAMA memang senang je habis bila duduk kat kolej ni sebab semua benda nak dibayar. Takde langsung dibuat untuk penambahbaikan kebajikan student! Dinner yang makan just untuk satu malam pun sampai RM 130. Memang tak masuk akan kan. Kalau duit tu dibagi aku, aku boleh belanja family aku makan 4-5 kali tau tak! Boleh beli buku dan boleh jadi duit belanja aku untuk 7 HARI kak!

Macam ni lah kehidupan student. Tak habis-habis dengan masalah. Ada jer pihak yang cuba MENCABULI HAK kami. Mereka pikir student ni kaya dengan duit PTPN/BIASISWA/PAMA yang diberi. Sedangkan kalau nak tau realiti kami sebenarnya....memang menangis lah dengar cerita kami! Dan bagi pihak yang bertanggungjawab, jalankanlah tugas anda sebaiknya. Perjuangkan hak student. Kami STUDENT ni dah bagi kepercayaan pada anda untuk wakili kami.... jadi suarakanlah perasaan kami. Janganlah sebab NAK JAGA LINE, kamu orang semua SENYAP DAN BISU.

Finally aku realized, mungkin MEREKA pikir bapak aku ada mesin cop duit lah, sebab tu dorang tak heran mintak kat aku setakat seratus dua ni.... 



* everything yang aku tulis ni sekadar PERSONAL VIEW aku berkaitan hal ni. Bukan untuk menjatuhkan maruah atau menyebarkan fitnah pada sapa-sapa. Aku cuma berharap supaya masyarakat MALAYSIA upgrade cara kerja mereka. Dan ini jugak akan jadi pendorong aku untuk PERJUANGKAN HAK orang yang ditindas bila aku jadi LAWYER nanti. TQ!~
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search