Senin, 20 April 2015

Polis Wanita Berjiwa Kentar Bergelut Dengan Perompak Berparang.


Jangan pandang  remehkan kuasa wanita. Mungkin kenyataan tersebut sangat pasti menggambarkan kekuatan wanita yang satu ini. Ia berani melawan perompak bersenjata tajam dengan tangan kosong.

Seorang polis wanita di wilayah Guizhou, China digelar sebagai seorang wira setelah ia berjaya menangkap seorang perompak. Dikutip dari shanghaiist.com, dengan tangan kosong, polis wanita bernama Cao Yu tersebut melawan perompak yang membawa senjata parang. Meskipun ia mendapat lima luka dari pergaduhan yang berlangsung selama lima minit tersebut, ia tidak kelihatan gentar.

Bermula apabila tarikh 3 April lalu, Cao Yu mendekati seorang lelaki di Tashan Square di bandar Anshun. Lelaki tersebut membawa parang sepanjang 60 sentimeter. Parang tersebut, menurut pengakuannya, baru saja ia gunakan untuk merompak di tempat yang tidak jauh dari sana.




Saat Cao berusaha untuk menyoal lelaki tersebut, ia malah mendapat tikaman di leher dan bahu kirinya. Dalam keadaan terluka dan tangan kosong, Cao tetap berusaha untuk menangkap si perompak.

"Saya berusaha untuk merebut parangnya dan menunggu waktu hingga polis lain datang untuk membantu," jelas Cao. Dia pun menambah kalau masa kejadian ada banyak pelancong yang lalu disitu. Ia hanya ingin memastikan kalau tidak ada orang lain yang boleh dilukai oleh perompak tersebut.





Bernasib baik, lima minit kemudian, rakan polis Cao datang untuk membekas jenayah tersebut. "Tubuh Cao Yu berlumuran darah di mana-mana, tetapi ia tetap memegang erat jenayah tersebut," jelas salah seorang polis.

Aksi Cao Yu memang terbilang sangat nekad. Nyawanya boleh saja melayang dengan aksi tersebut.



Top