Selasa, 28 April 2015

Kemunculan Gereja Kuno Ditengah-tengah Empangan Menjadi Misteri.


Ada sebuah pemandangan aneh di Bulgaria. Sebuah gereja kuno bersejarah kelihatan terkeluar dari tengah tasik Zhrebchevo yang luas. Bagaimana ceritanya gereja tersebut boleh ada di sana?

Gereja yang berada di tengah tasik itu bernama St Ivan Rilski yang menjadi satu-satunya bukti kewujudan suku Zapalnya. Komuniti tersebut mendiami sebuah kampung hingga akhirnya diusir oleh pemerintahan komunis untuk membina empangan. Mereka "kabur" ke kampung tetangga ketika wilayahnya direndam air untuk membuat tasik buatan.





Kini gereja tersebut kelihatan menarik menjulang di tengah empangan di dekat bandar Tvardica itu. Sedangkan rumah-rumah Zapalnya yang dihancurkan sebelum hujan turun  pada 1965 kini tenggelam di dasarnya. Kini Zapalnya telah lenyap dari peta, bandar itu wujud sebelum abad ke-13 dengan nama berbeza.




Berada sejauh 175 batu dari ibu kota Sofia, runtuhan St Ivan Rilski dan
empangan itu sendiri menjadi destinasi pelancongan popular bagi pelancong, jurugambar dan pemancing. Menurut keterangan radio tempatan, gereja itu dibina pada 1895 dan menjadi jantung kehidupan di Valley. Saat itu Zapalnya dikenal sebagai penghasil minyak mawar di era Ottoman.

Entah kenapa gereja tersebut tidak ikut diratakan dengan tanah sebelum dijadikan
empangan itu yang menjadi misteri sehingga kini.. Namun untungnya kini menjadi daya tarik tersendiri.





Top