Aneh, Wujudnya Perkampungan Orang Kerdil di China Menjadi Misteri.

- 19.00
advertise here


Yangsi dihuni 80 penduduk itu mempunyai penghuni kerdil sebanyak 36 orang sehingga kerap dipanggil "Perkampungan kerdil". Bahkan yang paling tinggi pun hanya 90 cm sedangkan paling pendek adalah 60 cm. Jumlah tersebut angkanya dianggap terlalu tinggi untuk disebut kebetulan, namun juga belum ada saintis yang boleh memastikan penyebabnya.



Kerana bilangan besar penduduk kampung yang kerdil, Yangsi dikenali sebagai 'Kampung kerdil. Menurut orang-orang tua kampung, kegembiraan mereka telah hancur pada malam musim panas lama lalu, apabila penyakit yang jahat melanda rantau ini. Beberapa penduduk tempatan mengalami keadaan misteri yang belaku terutamanya kanak-kanak yang berumur antara 5 dan 7. Keadaan itu menyebabkan kanak-kanak berhenti membesar, berada di ketinggian yang sama untuk sepanjang hayat mereka. Selain daripada ketidakupayaan mereka untuk menjadi lebih tinggi, beberapa mangsa juga menderita dalam keadaan cacat.

Para saintis dan pakar-pakar melawat Yangsi, untuk mengkaji air, tanah, dan biji-bijian di rantau ini. Mereka juga mengkaji individu yang terlibat dengan harapan mengumpul beberapa petunjuk. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat menentukan sama punca di sebalik keadaan. Ia kekal sebagai misteri hingga hari ini.




Advertisement
 

Start typing and press Enter to search