Aneh, Wanita Jerman Hidup 15 Tahun Tanpa Wang Sesenpun.

- 19.00
advertise here

 Heidemarie Schwermer, wanita 69 tahun berasal dari  Jerman membuktikan jika wang bukan segalanya. Dia bahkan telah menjalani hidup tanpa mempunyai wang sesenpun selama 15 tahun! Schwermer membesar  pada masa akhir Perang Dunia II, saat itu semua kekayaannya lenyap. Sehingga selepas perang, ayahnya mendapatkan pekerjaan dan kehidupan ekonomi keluarganya kembali stabil.


Pada masa itu akhirnya kami dapat kembali kaya dan kami berusaha untuk mempertahankannya. Namun tetap saja saya masih harus memfaatkan saat kaya mahupun miskin," ucap Schwermer, dikutip dari Livingwithoutmoney.org. Wanita ini dulunya bekerja sebagai guru dan ahli fisioterapi yang berpendapatan besar.

 Meskipun dari sisi kewangan dirinya serba mencukupi, namun Schwermer merasa tidak selesa dengan kehidupannya tersebut. Kemudian dia memulakan mencari cara untuk bertahan hidup tanpa menggunakan wang . Sampai akhirnya pada 1994 , salah seorang rakan memintanya menjaga rumah selama 1 tahun. 

Namun tidak disangka dia terus berlaku hingga saat ini. "Pada masa itu sebenarnya saya hanya ingin cuba-cuba tapi ternyata saya merasa mencari intipati hidup yang baru dan saya tidak berniat untuk kembali menjalani hidup seperti sebelumnya."




Sehari-hari Schwermer melakukan beberapa aktiviti rutin bersama para jiran di rumahnya. Untuk urusan makan, Schwermer tidak pernah kebingungan, dia setiap hari mendapat bantuan dari banyak orang yang tersentuh dan salut dengan prinsipnya.
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search