Aneh, Telur Ayam Paling Kecil Didunia, Tidak Lebih Besar Dari Wang Syiling.

- 19.00
advertise here

 Telur adalah salah satu bahan makanan yang sangat baik untuk kesihatan. Kandungan protein yang tinggi di dalamnya sangat bermanfaat dalam memberikan tubuh tambahan tenaga. Itulah mengapa telur seringkali ditambah ke dalam pelbagai menu makanan, terutama menu sarapan.

Telur yang banyak digunakan adalah telur ayam, tapi sepertinya tidak untuk telur ayam yang pelik ini. Disiar dari dailymail.co.uk, seorang kanak perempuan bernama Shannon Hayes mempunyai seekor ayam yang menghasilkan telur yang sangat unik. Telur tersebut mempunyai saiz yang sangat kecil, diameternya tidak lebih besar daripada garis pusat sebuah wang syiling yang kecil.




Gadis berusia 12 tahun tersebut mempunyai tujuh ekor ayam di pekarangan rumahnya di Carmarthenshire. Namun ia tidak tahu pasti ayam yang mana yang telah menghasilkan telur tersebut. Ia menemuinya di antara telur-telur berukuran sedang yang lain. Takut telur tersebut pecah, ia akan membawanya ke dalam rumah dan mengukurnya.




Ia kemudian juga mencari tahu di Internet mengenai telur terkecil di dunia. Telur pemegang rekod tersebut ternyata mempunyai panjang 2.1 cm, sedangkan miliknya hanya 1.8 cm. Kerana itulah, ia percaya diri bahawa telur yang ditemuinya adalah telur terkecil sedunia dan ia yakin telur tersebut akan segera menerima penghargaan dari Guinness Book of Records
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search