Minggu, 26 April 2015

Aneh, Kewujudan Batu Besar Seperti Bola Menjadi Misteri di Costa Rica.



Pada 1930, saat membersihkan hutan 
Costa Rica untuk membuka perkebunan pisang, karyawan United Fruit Company menemukan bola batu besar yang tertanam di hutan. Bola-bola misteri itu kemudian menjadi perhiasan berharga yang dipamerkan di depan bangunan kerajaan, rumah orang kaya dan beberapa perusahaan lain di Costa Rica.



Banyak bola batu yang rosak, dan lain-lain sengaja diletupkan oleh pemburu harta karun untuk mencari emas yang tersembunyi di dalam bola batu. Selama beberapa dekad berikutnya, kira-kira 300 batu digali terutama di wilayah Delta Diquis. Bola batu dengan pelbagai saiz, bermula dari yang berdiameter beberapa sentimeter hingga lebih dari 2 meter, ditemui di dalam hutan.

Rata-rata mempunyai berat sehingga 15 tan. Beberapa dari mereka, seperti yang dilaporkan, tetap berada di tempat asal di mana mereka dijumpai, tetapi ramai orang yang kemudian memindahkan bola batu itu. Beberapa dari bola ini juga rosak akibat hakisan, kebakaran dan juga vandalisme.



 Walaupun sangat sukar untuk menganggarkan umur dari batu tersebut, batu-batu ini dipercayai telah diukir sekitar 600 SM. Ada kemungkinan bola ini berkaitan dengan budaya Diquis yang berkembang antara 700 SM dan 1530 SM di tempat yang kini dikenali sebagai Costa Rica.

Batu-batu itu kini dilindungi oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa, UNESCO, yang menyatakan bahawa ia adalah warisan kemanusiaan.





Top