Menakjubkan! Keindahan Pemasangan Seni di Archstoyanie, Festival Seni Terbesar di Rusia.

- 01.00
advertise here


Setiap tahun, beribu-ribu orang akan datang ke  sebuah perkampungan kecil Nikola-Lenivets yang terletak 20 km dari Moscow. Mereka datang untuk mengagumi keindahan karya-karya seni yang dibina untuk anjuran tahunan Archstoyanie Land Art Festival.

Festival ini pertama kali diasaskan oleh seniman bernama Nikolai Polissky. Ia pindah ke kampung tersebut pada 1989 untuk melarikan diri dari kesibukan  kehidupan di bandar.

Nikolai mengupah penduduk tempatan di studio beliau. Ia lantas mula membina karya-karya besar yang mesra alam. Karya seninya diperbuat daripada salji, ranting, dan jerami.



Di bawah bimbingan Nikola, perkampungan itu menjadi tuan rumah yang  pertama Archstoyanie festival seni bina pada tahun 2006. Acara ini sekarang berlangsung setiap tahun dan menarik artis terkenal dari jauh seperti Jerman, Perancis, dan Jepun untuk membuat pemasangan jangka panjang dan temporary untuk "Nikola -Lenivets Park ". Pemasangan itu menarik penonton peminat seni dan seni bina.




Pengalaman di Archstoyanie berbanding-bandingkan dengan Burning Man yang merupakan anjuran seni tahunan untuk mengekspresi diri dan penerokaan kreatif. Anjuran itu diadakan di Black Rock Desert of Nevada. Nama festival, yang diterjemahkan menjadi "Archaic Standing", merujuk kepada peristiwa bersejarah yang berlaku di kampung tersebut lebih daripada lima abad yang lalu, "Great Standing on the Ugra River".


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search