Aneh! Tikus Ini Mempunyai Hidung Seperti Belalai Gajah.(video)

- 17.00
advertise here
  
Sekumpulan saintis dari California baru-baru ini menemui seekor tikus yang aneh di Afrika. Meskipun tubuhnya tikus, ia mempunyai 'belalai' seperti gajah.

Spesis baru tikus gajah ini, diberi nama saintifik Macroscelides micus, mendiami pembentukan purba gunung berapi di Namibia dan berbulu merah yang membantu ia berbaur dengan warna persekitaran berbatu, kata John Dumbacher, salah seorang dari pasukan pakar biologi di sebalik penemuan tersebut.

Ujian untuk menemui komposisi fizikal haiwan itu dilakukan melalui uji  genetik. Hasil ujian menunjukkan Macroscelides micus itu mempunyai berat kira-kira satu auns atau 28 gram, sedangkan panjangnya 7.5 inci atau 19 sentimeter. Panjang itu sudah termasuk dengan panjang ekor.

Perkara yang mengejutkan dari uji genetik tersebut adalah DNA yang dimiliki oleh haiwan kecil ini ternyata lebih mirip dengan mamalia yang lebih besar daripada saiznya. "Ternyata haiwan yang kelihatan dan bertindak seperti tikus yang membiak di Afrika ini malah lebih erat hubungannya dengan gajah," kata John Dumbacher, salah seorang dari pasukan ahli biologi dari California Academy of Science, San Francisco.





Dari pemerhatian sementara, kata Dumbacher, haiwan unik yang satu ini mempunyai kebiasaan tidur seperti kijang. Mereka lebih suka kedudukan membongkok di samping semak-semak untuk tidur daripada menggali kawasan tidurnya.

Pola memburu mereka hampir sama dengan tenggiling, yakni menggunakan hidung yang panjang. Hidung itu digunakan untuk menyapu tanah, mencari semut dan serangga lain untuk dimakan.




Advertisement
 

Start typing and press Enter to search