Aneh! Cendawan Lendir Memiliki Memori Seperti Otak Manusia

- 19.00
advertise here


Dahulu pada tahun 50-an ada filem fiksyen sains yang menjadikan cendawan lendir sebagai watak tanaman yang boleh berfikir dan menganalisa masalah dengan cepat. Kajian terbaru menunjukkan bahawa lendir cendawan adalah organisma bersel tunggal yang bodoh, tetapi mempunyai bahagian memori seperti hal otak manusia.

Para saintis di University of Sydney mendedahkan bahawa cendawan lendir yang bernama biologi physarum polycephalum dapat mengingat wilayah yang telah mereka lalui. Para ilmuan mula meramalkan bahawa cendawan lendir itu menggunakan "memori ruang externalized" untuk mengemudi arah gerakkannya.

"Cendawan lendir meninggalkan jejak lendir kemana pun ia pergi, dengan itu kemudian ia dapat mengesan dan mengenali daerah itu sudah dilaluinya," kata ahli biologi Chris Reid.


 Untuk menguji teori ini, penyelidik meletakkan physarum dalam perangkap berbentuk-U. Pada permukaan dipasang perangkap, hasilnya 96 peratus daripada spesimen mampu melalui perangkap untuk mencari penyelesaian gula (goal) sebelum batas waktu 120 jam.

Akan tetapi ketika perangkap sudah bersalut dengan lendir, maka spesimen bingung tidak boleh membezakan jejak mereka sendiri, hanya satu pertiga daripada organisma mencapai matlamat sebelum batas waktu dan itu pun menghabiskan masa sepuluh kali lebih lama.


 Pasukan kajian ini juga mendapati bahawa physarum dapat mengenali dan bertindak balas terhadap jalan yang ditinggalkan oleh spesies lain dari cendawan lendir.

Reid mengatakan memori ruang externalized boleh digunakan oleh organisma primitif untuk menyelesaikan jenis masalah yang sama otak manusia.




Kajian sebelum ini telah menunjukkan bahawa cendawan lendir juga dapat menyelesaikan labirin dan menjangka peristiwa berkala.
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search