Saintis Cari 'Black Hole' Giant Berukuran 12 Bilion Massa Matahari.

- 06.00
advertise here



Lubang hitam yang berusia 'remaja' ini menghisap benda-benda di angkasa hingga mereka memancarkan cahaya yang sangat kuat

 Fakta telah baru ditemui dalam bidang astronomi alam semesta. Para pakar mencari lubang hitam raksasa yang masanya bersamaan dengan 12 bilion kali masa matahari.

Lubang ini dijumpai sejak bintang dan benda angkasa lain disedut blackhole itu. Benda-benda tersebut kemudian memancarkan cahaya 40 kali lebih kuat berbanding Galaksi Bima Sakti.

Diketahui bahawa usia "black hole" ini sangat tua, kira-kira 1 bilion tahun atau tepatnya 875 juta tahun. Namun umur tersebut tidak cukup tua untuk saiz lubang hitam sebesar itu.

Penemuan tersebut membuat para penyelidik mempersoalkan teori blackhole yang dipercayai selama ini. Menurut teori, lubang itu seharusnya terbentuk hampir bersamaan dengan Big Bang pada masa pembentukan semua planet.

"Penemuan tersebut sangat mengejutkan kerana menghadirkan cabaran serius terhadap teori pertumbuhan black hole di masa-masa awal pembentukan alam semesta," kata penulis kajian Xue-Bing Wu, astrofisikawan dari Peking University, Beijing.

Walaupun demikian, Avi Loeb dari Jurusan Astronomi Harvard meyakini bahawa kemungkinan blackhole raksasa ini terbentuk dari dua lubang hitam yang menyertai. Boleh juga lubang hitam ini berasal dari letupan bintang purba yang sangat besar.
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search