Pelik Tapi Benar Air Ini Akan Terbakar Jika Terkena Api

- 08.04
advertise here
Air dan api merupakan dua zat yang saling bertentangan. Api boleh mati bila terkena air. Begitu juga sebaliknya, air juga boleh hilang menguap bila terkena api. Keduanya tidak boleh bertemu. Salah satu akan mati atau hilang bila keduanya bertemu.

Namun apa yang mngejutkan ternyata di dunia ini ada air yang menyala bila terkena api. Hampir tak percaya, keduanya (air dan api) boleh bertemu dan berjalan bersama. Air menakjubkan ini diberi nama 'Yanar Bulaq' atau 'burning spring' (mata air yang terbakar) yang terletak di Astara, Azerbaijan. Air yang mengalir dari paip logam yang berdiri di dalam sebuah pondok kecil.

Dengan suara gemericik, kewujudan air ini tidak jauh berbeza seperti air pada umumnya. Namun bila anda menyalakan pemetik api dan mendekatkannya maka seketika air ini akan terbakar.

TentuPasti membuat anda tertanya-tanya, kenapa demikian? Perkara itu terjadi kerana air ini mempunyai kandungan gas metana sangat tinggi yang boleh dengan mudah terbakar.

Penduduk tempatan percaya bahawa air menakjubkan ini mempunyai khasiat perubatan atau pemulihan. Walaupun api masih menyala pada air ini mereka sering mengambilnya untuk diminum. Tidak hanya penduduk tempatan, orang-orang dari luar pun sering singgah di sumber air ini untuk mengisi botol minuman sebelum meneruskan perjalanan mereka.

Azerbaijan merupakan negara pengeluar minyak tertua di dunia. Industri minyak di negara tersebut menghasilkan kira-kira 800,000 tong minyak per hari dan 1 bilion meter padu gas per tahun. Di sana terdapat begitu banyak simpanan minyak dan gas alam di bawah semenanjung Absheron, sehingga begitu banyak boleh ditemui minyak dan gas di serata tempat.


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search