Kisah Lelaki Yang Hidup Merempat Kini Jadi Jutawan

- 03.55
advertise here

ketika anda mengalami masa paling buruk dalam hidup anda, Adakah anda masih ingat siapakah yang membantu anda? Yang membuat anda boleh menjadi sehebat sekarang.

Ini adalah sebuah kisah yang patut dicontohi oleh generasi muda masa kini. Keadaan kehidupan kita hari ini, jangan lupa pada mereka yang pernah membantu anda atau mereka yang ada di sebalik kejayaan dan keselesaan anda.

21 tahun lalu di tahun 1993, seorang pemuda 17 tahun bernama He Rongfeng adalah gelandangan yang tidak mempunyai rumah dan wang. Beliau bersama dua orang rakannya ditampung hidup oleh seorang wanita penjual mie bernama Dai Xingfen.

Setelah diberi makan selama beberapa waktu, wanita itu memberi mereka wang untuk menaiki kereta api dan mengejar mimpi mereka menjadi orang berjaya. Setelah bertahun-tahun berlalu dan mereka tidak pernah bertemu lagi.

Kini He Rongfeng sudah menjadi jutawan berjaya, yang dahulunya beliau seorang gelandangan. Kini beliau mencari kembali di mana wanita penjual mie yang dahulu menolongnya. Setelah sekian lama pencarian, He akhirnya menemui Dai Xingfen yang masa ini sudah berusia 66 tahun.

He Rongfeng memberinya wang satu juta yuan, kerana tanpa Dai, beliau tidak tahu bagaimana nasibnya waktu itu. "Kami dalam keadaan terhimpit dan tidak mempunyai jalan keluar, entah apa jadinya kalau tidak bertemu beliau," ujar He Rongfeng.

He mengatakan bahawa beliau masih ingat akan satu pekara yang dikatakan Dai Xingfen, "Tidak mengapa jika tidak mempunyai banyak wang, yang penting jadi orang yang baik, aku selalu ingat itu. Rasa terima kasihku pada Dai XIngfen setinggi gunung," ujarnya penuh respek .

Namun memang pada dasarnya Dai Xingfen hidup dengan mudah, ia mengatakan bahawa dirinya tak boleh menerima wang itu. "Aku tak boleh menerimanya kerana aku menolongnya bukan untuk itu. Tapi, rasa terima kasih itu sudah menyentuh hatiku," kata Xingfen seperti disampaikan Dailystar.
Tolong menolong dan tahu balas budi adalah kebaikan yang diajarkan nenek moyang kita.

Semoga kisah di atas memberi inspirasi kepada kita untuk menolong dengan tulus dan tetap menjadi orang yang sederhana meskipun sudah berada di atas.
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search