4 Kes Kecurian Yang Paling Pelik Pernah Belaku

- 05.35
advertise here
Di India bahagian timur, penduduk tempatan dari kampung Mahatma mencuri puncak gunung yang dikenali dengan nama Humta pahad. Walaupun ia kedengaran sangat mustahil, namun kes kecurian ini benar-benar terjadi. Disyaki para pencuri menjual hasil curiannya itu kepada pemaju hartanah supaya mereka dapat wang untuk makan.

Penduduk kampung bekerja sebelas jam sehari untuk memotong batu pada bahagian puncak. Akibatnya, satu pertiga bahagian gunung hilang. Kerosakan yang mereka lakukan tidak boleh dijangka. Namun, kerajaan menolak ikut campur tangan kerana kawasan kampung itu berada di bawah MCC (Maoist Communist Centre).

Sebuah gereja tua berusia 200 tahun yang terletak di desa Komarovo, Rusia ini dicuri oleh penduduk desa setempat. Bata demi bata, dicuri oleh para penduduk lalu kemudian menjualnya kepada salah seorang usahawan tempatan.

Gereja yang sudah berdiri sejak tahun 1809 ini, habis dicuri kerana sudah tidak digunakan lagi. Namun, apabila para pegawai gereja memutuskan untuk menggunakan gereja itu kembali, mereka dikejutkan dengan keadaan gereja yang hanya tinggal asas dan beberapa bahagian tembok yang tersisa.

Pada tahun 2007, jambatan besi seberat 200 tan telah dicuri oleh orang tak dikenali. Jambatan yang terletak di Khabarovsk, Rusia ini lenyap hanya dalam waktu semalaman. Sebuah syarikat yang sangat bergantung pada jambatan ini kerana setiap hari para pekerja melewati jambatan tersebut untuk bekerja. Akhirnya pihak syarikat terpaksa menggantikan jambatan itu.

Ternyata pantai pun boleh menjadi sasaran para pencuri. Pada bulan Julai 2008 lalu, beratus-ratus tan pasir dicuri dari pantai Coral Spring di Trelawny, Jamaica. Selain pasir para pelaku juga mencuri harta yang ada di pantai. Menurut polis, para pencuri menjualnya ke salah satu resort saingan pantai itu.
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search