Misteri Penderitaan Budak Yang Di Gelar Budak Ular

- 09.12
advertise here
Seorang remaja diberi gelaran 'budak ular' kerana mempunyai satu keadaan yang luar biasa itu. Ari Wibowo, 16, mesti merendam badan dalam air setiap jam dan menyapu losyen untuk mengelakkan kulitnya merekah dan pengerasan menyebabkan dia tidak boleh bergerak.

Doktor Indonesia berkata mereka tidak mempunyai sumber untuk merawat Erythroderma Ari, atau 'sindrom lelaki merah', yang telah menyebabkan penampilannya yang luar biasa.

Jurugambar Nurcholis Anhari Lubis, 35, telah mendokumentasikan keadaan dan berkata budak itu 'bersisik seperti ular.

'Ia benar-benar sedih kerana dia tidak dilahirkan secara normal dan mempunyai kulit bersisik di seluruh badannya, sama seperti yang teruk terbakar, dari hujung kakinya sehingga kepalanya, "katanya kepada Daily Mail Australia.

'Jika kanak-kanak itu tidak melembapkan atau berrendam di dalam air, kulitnya badannya akan menjadi kering dan keras sehingga seperti ukiran dan dia tidak akan dapat bergerak.'

Walaupun keadaannya begitu, Ari dan keluarganya berazam untuk menjadikan kehidupan seperti biasa yang mungkin - tetapi ketidaktahuan orang lain di kampung telah membuatnya sukar.

Menurut Encik Lubis, Ari mempunyai masalah untuk berkawan dan sekolah tidak akan menerima beliau kerana mereka takut penyakitnya berjangkit.

Ibu Ari juga telah dituduh mendera cicak semasa mengandung, kerana kepercayaan karut mengatakan layanan buruk terhadap haiwan semasa hamil menyebabkan kanak-kanak tersebut untuk menyerupai haiwan.






Advertisement
 

Start typing and press Enter to search