Kehidupan menyedihkan Kanak-kanak yang bergantung hidup dengan sampah

- 21.38
advertise here
"Kalakal Boys" gelaran yang diberi kepada kanak-kanak yang keluar mencari barangan kitar semula ditapak pembuangan sampah untuk apa-apa bahan (kalakal) yang kemudiannya boleh dijual kepada kedai kitar semula. Kalakal Boys perlu meredah dalam timbunan sampah untuk mencari botol plastik, barangan, atau apa-apa yang masih boleh digunakan.

Terletak di Estero de Paco, Manila, kanak-kanak memerangkap timbunan sampah yang telah terkumpul di sungai. Berumur 7-15, mereka tidak lagibersekolah. Sebaliknya, mereka perlu mendapatkan wang dengan cara memerangkap sampah untuk menyokong keluarga mereka. Sehari memerangkap sampah yang boleh dia pakai, mereka mendapat kira-kira 60 peso (kira-kira USD1.40) yang mereka membahagikan antara mereka.

Salah seorang dari mereka mengatakan (Kami tidak mempunyai wang. Bapa saya adalah seorang pemabuk yang sentiasa memukul ibu saya apabila dia tidak mempunyai apa-apa untuk memberi untuk minuman keras itu. Jadi saya berusaha untuk memberikan bapa saya sedikit wang supaya dia tidak akan memukulnya). "

Sebahagian daripada mereka juga melakukan kerja ini untuk membantu memberi makan kepada adik-beradik mereka yang lebih muda, atau untuk membantu dengan keperluan keluarga seperti bigas (beras) atau gulay (sayur-sayuran).













Advertisement
 

Start typing and press Enter to search