Jom Lihat Kilang Memproses Kulit Haiwan Paling Tua Di Dunia

- 18.30
advertise here
Bandar Fez - bandar ketiga terbesar di Maghribi - ditubuhkan pada abad ke-8 dan kini rumah kepada lebih satu juta orang. Bandar ini mempunyai ciri-ciri tradisional yang berbeza, terutamanya bandar lama atau medina dipanggil Fes el-Bali, yang tidak berubah selama berabad-abad.

Terletak di belakang dinding yang tinggi, lorong-lorong-kereta di mana beratus-ratus peniaga dan tukang menjual pelbagai produk seperti, ikan, rempah, tempayan-tempayan tembaga, permaidani dan alat muzik. Fez juga terkenal dengan barangan kulit dan kebanyakan ia datang dari bazar kulit (Souq). Souq ini adalah rumah kepada tiga tempat pembersihan kulit purba, yang terbesar dan tertua yang merupakan Chouara Tannery, yang berusia hampir seribu tahun.

Pembersihan ini terdiri daripada pelbagai tankungan batu dipenuhi dengan pelbagai pewarna dan pelbagai cecair. Proses pembersihan kulit lembu, biri-biri, kambing dan unta, menjadikannya produk kulit berkualiti tinggi seperti beg, baju, kasut dan selipar. Ini semua dilakukan secara manual, tanpa memerlukan jentera moden, dan proses telah hampir tidak berubah sejak zaman pertengahan, yang menjadikan proses ini benar-benar menarik untuk dilawati.













Advertisement
 

Start typing and press Enter to search