Misteri Ikan Berdarah Transparent ...

- 15.41
advertise here
Lautan dalam menyimpan pelbagai misteri kehidupan sekian lama. Sebelum ini, di kawasan ini telah ditemui sotong dan obor-obor raksasa yang kelihatan seperti UFO.

Discovery Channel, penyelidik Jepun telah mendapati ikan dengan darah berwarna telus (Transparent), tidak berwarna merah seperti ikan pada umumnya.

Ikan yang disebut ocellated Ice Fish itu dijumpai hidup pada perairan beku Samudera Antartika pada kedalaman hingga satu kilometer, atau sekitar 3.300 kaki.

Sangat unik, tubuh ikan tersebut kekurangan protein penting yang mengangkut darah pada semua jenis vertebrata. Satu hal lain, ikan ini diketahui juga tidak mempunyai hemoglobin.

Hemoglobin merupakan protein yang ditemui dalam setiap haiwan yang mempunyai tulang. Protein inilah yang membuat darah merah dan merupakan agen yang membawa oksigen ke seluruh tubuh.

Ketika ini, ikan yang jarang berlaku yang bersisik itu telah ditempatkan di aquarium khusus Tokyo Sea Life Park. Mengapa ke Jepun?

Satoshi Tada, pakar pendidikan pada akuarium pusat itu berkata, maklumat mengenai ikan tersebut masih minima, kerana itu spesies unik ini dibawa kembali ke Jepun.

"Mujurlah, kami mempunyai jantan dan betina. Dan mereka beranak pada bulan Januari," kata Tada.

Penyelidik percaya, ikan itu boleh hidup tanpa hemoglobin kerana mempunyai jantung yang besar dan menggunakan plasma darah untuk mengedarkan oksigen ke seluruh tubuhnya.

Kulitnya juga dianggap mampu menyerap oksigen dari perairan kaya Antartika.

Misteri yang masih didalami penyelidik iaitu soal mekanisme evolusi ikan ini sehingga darah Transparent mengalir melalui pembuluh darah.

"Mengapa ikan kehilangan hemoglobin? Perlu banyak kajian untuk menjawab soalan ini," ujar Tada.

sumber
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search