Klinik Usahawan Warga Industri 1Malaysia (KUW1M) bersama Dr. Azizan Osman

- 11.53
advertise here
Klinik Usahawan Warga Industri 1Malaysia (KUW1M) bersama Dr. Azizan Osman yang diilhamkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat penyertaan kira-kira 14,000 peserta di lima lokasi baru-baru ini.

Setakat ini lebih 35,000 orang mendaftar secara online untuk menyertai program yang memberi peluang kepada golongan muda warga industri (kolar biru) menceburi bidang perniagaan secara sepenuh masa atau separuh masa.

Pengerusi Sekretariat Pekerja Muda BN, Nazir Hussin Akhtar Hussin berkata, program itu bermula di Kuala Lumpur pada 23 Mac dengan penyertaan 3,000 peserta diikuti Melaka pada 24 Mac melibatkan hampir 2,000 peserta.

Pada 29 Mac, KUW1M di Kota Bharu mencatatkan kehadiran 3,000 peserta diikuti 30 Mac di Kuantan (2,000 peserta) dan pada 31 Mac di- Shah Alam (hampir 4,000 peserta).

"Jumlah kehadiran ini menunjukkan sambutan luar biasa terhadap penganjuran yang pertama kali dianjurkan di negara ini dengan melibatkan agensi-agensi kerajaan melalui kaedah 'non political'," katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, matlamat utama KUW1M adalah untuk memberi ilmu atau tip-tip perniagaan kepada peserta-peserta yang berminat menceburi bidang perniagaan melalui pelbagai peluang yang ditawarkan kerajaan.

Menurut Nazir Hussin, sebagai mentor, Dr. Azizan yang juga Pakar Potensi Diri dan Pemasaran telah memberi jalan atau ilmu terbaik kepada peserta-peserta bagi membantu kejayaan dalam bidang perniagaan.

"Sebahagian besar kegagalan khususnya Bumiputera dalam bidang pernigaan adalah disebabkan tiadanya ilmu perniagaan yang berkesan atau secara praktikal dan terperinci," katanya.

Melalui KUW1M juga, peserta-peserta didedahkan dengan penglibatan pelbagai agensi kerajaan untuk mendapatkan maklumat berkenaan peluang-peluang yang disediakan oleh kerajaan selama ini melalui agensi-agensi tersebut.

"Sebahagian besar peserta atau rakyat negara ini masih tidak menyedari bahawa kerajaan di bawah Perdana Menteri telah mewujudkan pelbagai skim bantuan perniagaan melalui geran dan pinjaman dengan peruntukan besar dalam Bajet 2013," katanya.

Melalui program ini, para peserta juga diterapkan dengan sikap berani mengubah hidup melalui bidang perniagaan walaupun menceburi bidang perniagaan secara separuh masa.

Beliau berharap, melalui KUW1M, golongan muda khususnya warga industri (kolar biru) tidak lagi menuding jari menyalahkan mana-mana pihak dengan apa yang mereka alami dalam hidup hari ini kerana peluang untuk membina kejayaan sehingga menjadi jutawan amat terbuka.

"Bagi pihak penganjur KUW1M, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada Perdana Menteri di atas komitmen dan sokongan beliau bagi merealisasikan program ini serta kerjasama daripada agensi-agensi kerajaan yang terlibat,'' katanya.

Bagi mereka yang berminat bolehlah mendaftar dan memilih lokasi KUW1M yang akan diadakan pada 5 April di Kolej Insaniah, Alor Star, Kedah; 6 April di Sunway Convention Centre, Seberang Jaya, Pulau Pinang; 7 April di Hotel Riverfront, Ipoh, Perak, 13 April di Menara PGRM, Cheras, 14 April di The Zon Expo, Johor Bahru dan pada 4 Mei di Kota Kinabalu.

Pendaftaran dan maklumat lanjut boleh dilayari di laman web rasmi program www.beraniberniaga.com

- UTUSAN


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search