Di Ancam Maut Untuk Kesekolah.

- 21.30
advertise here
 Bagi kebanyakan ibu bapa dan anak-anak, melintas jalan untuk menaiki bas sekolah mungkin agak berbahaya bagi kita . Tetapi kita lihat pelajar sekolah dari kampung

Setiap hari, anak-anak muda ini berjalan di sepanjang jalan yang tidak menentu diukir oleh sebelah tebing, kerana mereka membuat cara mereka ke kelas di Bijie, di Provinsi Guizhou di barat daya China. Banpo Elementary School terletak di tengah-tengah sehingga gunung dan laluan angin melalui pas lereng bukit khianat dan terowong dipahat daripada batu. Kerikil-dilindungi pejalan kaki adalah kurang daripada 0.5 meter lebar, yang bermaksud kanak-kanak mempunyai berjalan fail tunggal dan tekan diri ke sebelah gunung jika seseorang mahu lalu. Pejalan kaki ini dicipta 40 tahun lalu sebagai parit pengairan dan walaupun terdapat adalah satu lagi laluan yang lebih selamat, tetapi mengambil masa bermakna kanak-kanak perlu menghabiskan dua jam untuk berjalan kaki ke sekolah. Jaminan hanya untuk ibu bapa adalah bahawa Guru Besar Xu Liangfan mengiringi 49 anak-anak ke sekolah.


 Di Sumatera, Indonesia, kira-kira 20 murid-murid dari kampung busuk Batu terpaksa mengharungi tali tegang dan berjalan 30 kaki di atas sungai yang mengalir untuk sampai ke kelas mereka pada masa dan kemudian berjalan lagi tujuh kilometer melalui hutan ke sekolah mereka dalam bandar Padang. Kanak-kanak telah melakukan perbuatan mengimbangi untuk dua tahun lepas sejak jambatan gantung runtuh dalam hujan lebat.

 Dalam sebuah kampung lain di Indonesia Sanghiang Tanjung, kanak-kanak yang tinggal di sebelah salah Sungai Ciberang untuk menyeberangi jambatan gantung rosak untuk sampai ke bahagian lain di mana sekolah mereka terletak. Dengan berjalan kaki 30 minit tambahan untuk menyeberangi melalui jambatan alternatif, kanak-kanak telah dipilih untuk melaksanakan lintasan tidak menentu jambatan runtuh sebaliknya.





 Di Filipina, pelajar-pelajar sekolah rendah menggunakan tiub tayar untuk menyeberangi sungai dalam perjalanan ke sekolah mereka di sebuah kampung terpencil di wilayah Rizal, timur Manila . Pelajar-pelajar perlu berjalan untuk sekurang-kurangnya sejam sehari untuk ke sekolah dan dari sekolah, dan kadang-kadang dipaksa untuk melangkau kelas atau berteduh di rumah saudara-mara 'jika air sungai naik disebabkan hujan lebat. Masyarakat telah membuat rayuan kerajaan tempatan untuk meletakkan sebuah jambatan gantung untuk membuat lintasan cepat dan selamat.




 Jambatan Gondola adalah biasa di negara pergunungan Nepal di mana jalan raya yang baik adalah permintaan yang singkat. Kanak-kanak menggunakan jambatan buatan tangan yang dibuat dengan papan, tali dan kapi spontan, tanpa abah-abah keselamatan dan sekatan keselamatan double. Selama beberapa dekad, ini kekurangan keselamatan telah menyebabkan banyak kemalangan. Mujurlah, beberapa NGO kini bimbang dengan membina jambatan selamat dan gondola untuk mengurangkan kemalangan.

  Di China, kira-kira 80 kanak-kanak sekolah yang tinggal di sekolah berasrama di Pili, perlu untuk memulakan perjalanan berbahaya 125-kilometer melalui pergunungan jauh Xinjiang Wilayah Autonomi Uighur, pada akhir tempoh mereka. Kanak-kanak juga mesti mengharungi melalui empat sungai beku, menyeberangi jambatan rantaian 650ft dan empat jambatan papan tunggal. Perjalanan ini mengambil masa dua hari untuk sampai.



Akhirnya, di sini adalah salah satu gambar yang menarik ditangkap oleh jurugambar Reuter Ammar Awad pada tahun 2010. Semasa pertempuran antara tentera Israel dan Palestin di kem pelarian Shuafat, berhampiran Jerusalem, seorang gadis dilihat tenang berjalan ke arah sekolah yang prihatin dengan keganasan di sekeliling beliau . Jalan berselerak dengan batu yang dibuang oleh penunjuk perasaan di arah tentera Israel yang boleh dilihat di belakang gadis dalam perisai pelindung. Mengingatkan saya tentang lelaki Tangki terkenal di Dataran Tiananmen.sumber
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search