Spesis Ikan Yu Berkepala Dua Ditemui..

- 15.31
advertise here
 Penyelidik marin di Michigan State University telah mengesahkan, bahawa telah menjumpai ikan yu banteng berbadan satu dengan dua kepala yang pertama kalinya. Dan, ikan ini bukan kembar siam.

Menurut Michael Wagner, salah seorang penyelidik, spesimen yang ditemui di Teluk Mexico pada tahun 2011, merupakan contoh dicephalia pertama dari ikan yu perak.

"Ini adalah salah satu fenomena yang menarik dan jarang dikesan," katanya, seperti dipetik dari Scienceagogo,

"Sangat penting untuk dicatat dalam sejarah alam dunia. Tapi, kami harus mencari lebih banyak spesies ini sebelum menarik kesimpulan," jelasnya.
 Namun, penyelidik mengakui sukar dalam mencari fenemonena ini, sebab rata-rata makhluk dengan kelainan akan mati tidak lama selepas lahir. Dalam kes ini, seorang nelayan mencari ikan yu berkepala dua ketika membuka perut yu dewasa di Florida Keys, Amerika Syarikat.

"Anda akan banyak melihat kes serupa pada cicak dan ular," tutur Wagner. "Ini disebabkan organisma mereka sering dibesarkan di penangkaran, dan penternak lebih cenderung melihat anomali," tambahnya.

Untuk memecahkan misteri ini, Wagner pun mengamatinya dengan teknologi pengimejan resonansi magnetik, atau popular dengan sebutan magnetic resonance imaging (MRI). Hasilnya, tanpa merosakkan spesimen unik, MRI mengungkapkan ada dua kepala yang berbeza, sementara hati dan perut tetap satu hingga membentuk satu ekor ke belakang.
Wagner mencatat, ada kemungkinan penemuan spesies ini merupakan 'yu banteng' yang kurang upaya sebagai implikasi dari polutan. "Memandangkan ketika yu unik ini ditemui berada di berhampiran tumpahan minyak Horizon Deepwater. Saya tahu, beberapa orang  ingin menarik kesimpulan itu," ujarnya.

"Tetapi, mengambil kesimpulan tanpa bukti tentu yang tidak berasas. Kami belum mempunyai cukup bukti untuk mengatakan bahawa fenomena ini adalah hasil dari pencemaran," jelas Wagner. (sj)
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search