Misi mengurangkan mangsa jenayah siber - PDRM

- 07.51
advertise here
Tiada siapa mampu menyangkal teknologi dan kemajuan Internet hari ini memberi kemudahan kepada semua pihak.

Bagaimanapun bagi pihak tidak bertanggungjawab, teknologi itu menjadi alat efektif untuk melakukan jenayah penipuan.

Maka sebab itulah, jenayah siber kini muncul sebagai cabaran yang paling sukar untuk ditangani oleh pihak berkuasa di seluruh dunia di abad ini termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Malah nilai kerugian direkodkan pula oleh mangsa bukanlah kecil tetapi boleh mencecah sehingga berbilion ringgit.

Menurut statistik yang dikeluarkan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) PDRM, sebanyak RM1.6 bilion kerugian akibat jenayah siber dicatatkan di Malaysia pada tahun lalu, iaitu peningkatan daripada 1.1 bilion pada tahun sebelumnya.

Perkara berkenaan diakui Pengarah JSJK Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan yang berkata, populariti Internet menjadi penyumbang besar berlakunya jenayah siber di negara ini berikutan kemudahan dan kemajuan yang dicapai Malaysia pada hari ini.

"Jenayah siber berlaku di seluruh dunia dan di Malaysia, jenayah seperti ini semakin rancak berikutan kemudahan dan infrastruktur yang baik menyebabkan banyak sindiket menyasarkan kita.

"Malah rakyat juga semakin menerima kehadiran teknologi dan Internet kini menjadi sebahagian keperluan yang melengkapi kehidupan mereka," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Syed Ismail berkata, warga daripada benua Afrika dikesan cenderung terlibat dalam jenayah itu dan modus operandi mereka juga sama, iaitu datang ke Malaysia atas tiket pelajar tetapi menjalankan penipuan dalam talian.

"Gerak kerja warga asing ini juga sama iaitu menyasarkan penduduk negara atau luar negara menyalurkan wang dalam jumlah yang banyak dengan menggunakan identiti individu yang tidak wujud. Kes-kes sebegini walaupun kerap kali dilaporkan namun masih tiada kesudahan hingga kini," jelasnya.

Kata Syed Ismail, selain jenayah membabitkan Internet, warga Afrika dikesan turut aktif melakukan pelbagai jenayah lain seperti pemalsuan wang, penipuan, sindiket bungkusan serta cakera video digital (DVD) haram di negara ini.

Perangkaan pada 2012 menyaksikan sebanyak 434 warga Afrika ditahan JSJK dan daripada jumlah itu, warga Nigeria mendominasi tangkapan iaitu 378 orang.

Selebihnya adalah dari beberapa buah negara Afrika Selatan, Cameroon, Sudan, Congo, Ghana, Guinea, Uganda, Sudan, Somalia, Zambia, Liberia dan Tanzania.

Sepanjang hampir 3 bulan pertama tahun ini pula, sebanyak 61 orang ditahan dengan 50 daripadanya warga Nigeria manakala bakinya Guinea (4), Afrika Selatan (2), dan masing-masing satu dari Nigeria, Congo, Ghana, Zambia dan Liberia.

"Kita sentiasa melakukan pelbagai usaha untuk memerangi jenayah penipuan yang dilakukan warga Afrika kerana kita tidak boleh menyekat kemasukan mereka ke dalam negara ini sebagai pelajar.

"Ini kerana dasar kerajaan Malaysia adalah untuk menjadikan negara ini sebagai satu hab pengajian terkemuka. Kita tidak boleh menentang usaha dan dasar kerajaan kerana kelebihan yang diperolehi akan dinikmati oleh semua rakyat negara.

"Tetapi kita juga harus sedar kemudahan itu ternyata diambil kesempatan oleh warga asing untuk melakukan pelbagai aktiviti penipuan sekali gus menjejaskan banyak pihak," katanya.

Dalam usaha memerangi jenayah siber ini, Syed Ismail berkata, JSJK sentiasa memastikan anggota dan pegawai mereka bersiap-sedia sepenuhnya dalam menempuh cabaran semasa terutama sekali berkaitan perkembangan teknologi.

"Dengan kepantasan teknologi dan kemampuan setiap manusia untuk melangkaui pemikiran satu-sama lain, JSJK perlu bergerak bukan sahaja seiringan tetapi beberapa langkah ke hadapan bagi memastikan jenayah siber ini boleh diatasi.

"Oleh sebab itu, kita sentiasa bekerjasama dengan pelbagai agensi dan institusi profesional yang akan membantu meningkatkan ilmu pengetahuan setiap anggota dan pegawai JSJK, terutama sekali ketika menjalankan siasatan," katanya.

Tambah beliau, pegawai JSJK yang berkebolehan dan memiliki integriti mampu meningkatkan perkhidmatan dalam penyiasatan kes.

"Apa yang kita mahu adalah setiap elemen jenayah dikenal pasti dan siasatan dipercepatkan supaya setiap pertuduhan di mahkamah akan dapat ditingkatkan.

"Oleh sebab itu juga, kita memilih pegawai-pegawai yang mempunyai pelbagai latar belakang pengajian bersesuaian sebagai nilai tambah dalam pasukan. JSJK kini mempunyai pegawai berkelulusan dalam perbankan, perakaunan, jenayah komputer dan pelbagai lagi," ujarnya.

Ditanya tentang harapan JSJK sempena sambutan Hari Polis yang disambut kali ke-206 ini, Syed Ismail memberitahu, pihaknya berharap aduan (mangsa) jenayah komersial akan berkurangan dari semasa ke semasa.

Ini berikutan, berbanding 2011, jumlah kes pada tahun lalu berkurangan sebanyak 36.21 peratus dan sebanyak 6,657 individu telah didakwa.

"Tahun lepas, kami menerima sebanyak 22,033 aduan tetapi berkurangan kepada 18,381 pada 2012. Ini ternyata membanggakan kita malah kita telah melepasi 10 peratus daripada sasaran pengurangan jenayah siber yang ditetapkan PDRM.

"Kami gembira jika orang ramai kurang membuat aduan sekali gus jenayah komersial turut berkurangan," katanya.

- UTUSAN


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search