Tasik LAVA Di Gunung Nyiragongo

- 15.17
advertise here
Gunung Nyiragongo terletak di dalam Virunga National Park, di Republik Demokratik Congo, kira-kira 20 km ke utara bandar Goma dan Tasik Kivu. Ia adalah salah satu gunung berapi yang paling aktif di Afrika, dan salah satu daripada lapan gunung berapi di Pergunungan Virunga. Kawah utama adalah kira-kira dua km lebar dan biasanya mengandungi tasik lava yang muncul dalam kawah sidang kemuncak itu.

Tasik lava Nyiragongo telah pada masa-masa menjadi lava yang paling besar sekali dikenali tasik dalam sejarah baru-baru ini. Kedalaman tasik lava berbeza-beza bergantung pada aktiviti gunung berapi. Satu ketinggian maksimum tasik lava dicatatkan pada kira-kira 3250 m (10,700 kaki) sebelum untuk letusan Januari 1977 - kedalaman tasik kira-kira 600 m (2000 kaki). A ketinggian baru-baru ini sangat rendah tasik lava dicatatkan pada kira-kira 2700 m (8800 kaki).

Tidak banyak yang diketahui tentang berapa lama gunung berapi telah meletus, tetapi sejak 1882, ia telah meletus sekurang-kurangnya 34 kali, termasuk tempoh banyak mana aktiviti berterusan selama bertahun-tahun pada satu2 masa.
















Advertisement
 

Start typing and press Enter to search