Laluan Bawah Tanah Pertama Di New York

- 22.00
advertise here



 


Pada tahun 1904, sistem kereta bawah tanah moden New York dibuka secara rasmi dan merubah bandar buat selama-lamanya. Tetapi apa yang kebanyakan orang tidak tahu bahawa ia bukan kereta bawah tanah pertama.

Kerana kesesakan yang mengerikan di Broadway, Alfred Ely Beach (pemilik muda dari majalah Scientific muda Amerika) disebut yang mempunyai idea - untuk membina kereta api bawah tanah, yang menggunakan kipas raksasa untuk menggalakkan dan menyedut railcar mundur dan maju melalui terowong.

Kerana rasuah pesuruhjaya pekerjaan umum, William Tweed, Beach perlu mendapatkan kelulusan untuk membina terowong itu dengan berpura-pura itu menjadi sebuah sistem penghantaran surat. Tweed (pendapatan yang sebahagian besar berasal dari pengangkutan bandar) tidak memveto permintaan.

Beach dan sekelompok kecil orang mula menggali terowong di bawah Broadway dalam gelap malam. Seluruh syarikat dirahsiakan, sebagai kotoran tersembunyi di ruangan bawah tanah sebuah bangunan dibeli Beach untuk tujuan itu.Pekerjaan berjalan dengan baik, tapi sesaat sebelum mereka boleh menyelesaikan baris pertama mereka mendapat angin dan disokong awam.

Pasukan Beach bekerja tambahan keras untuk menyelesaikan kereta api bawah tanah, dan dengan gaya yang mewah mereka membuka untuk umum kereta api bawah tanah pada tarikh 1 Mac 1870. Dia memungut dua puluh lima sen setiap penumpang untuk perjalanan dari Warren Street ke Murray Street. Ini adalah kejayaan besar - membawa lebih dari 400.000 penumpang pada tahun pertama beroperasi.

Malangnya Tweed sangat marah dan meneruskan sambungan masa depan kereta api bawah tanah. Tweed akhirnya dipenjara kerana rasuah, dan kebenaran diberikan untuk Beach untuk meneruskan kerja memperluaskan kereta api bawah tanah, tapi sayangnya pelabur peribadi cepat menghilang, kerana awal daripada krisis ekonomi.

Kereta bawah tanah yang belum selesai dan kekal tersembunyi di bawah bandar dimeteraikan (lengkap dengan kereta mewah dan jentera) sehingga ia telah digolongkan ke dalam Hall Station Kota.

Kereta api bawah tanah itu tidak dapat diselesaikan dan tetap tersembunyi di bawah bandar benar-benar tertutup (lengkap dengan kereta mewah dan mesin), sehingga dia dimasukkan ke City Hall Station sekarang. Ini adalah laluan kereta api bawah tanah di 
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search