Rumah Di Tgh Pembanggunan Sekitar cina.

- 18.28
advertise here
 Masih Ingat pemilik rumah Cina Luo Baogen dan isterinya, yang enggan untuk berpindah rumah, untuk membuat jalan bagi projek pembangunan semula? Rumah tidak lagi berdiri. Rumah lima tingkat, yang telah berdiri sendirian di tengah-tengah jalan raya selama lebih setahun, telah dirobohkan pada 1 Disember, Sabtu pagi di Wenling, di Provinsi Zhejiang di timur China. Tempat kejadian pelik yang telah mencapai kemasyhuran , akhirnya hilang sebagai pemilik, Luo Baogen, menandatangani perjanjian perobohan dengan kerajaan tempatan pada hari Jumaat dan menerima pampasan sebanyak 260,000 yuan (£ 26.000). The razing datang hanya seminggu selepas imej rumah diedarkan secara meluas di talian mencetuskan keadaan tergesa-gesa laporan media tempatan dan asing.
 Semasa zaman era Komunis di China, pemilikan harta peribadi telah dimansuhkan, membuat ia mudah bagi penduduk untuk berpindah. Tetapi sekarang undang-undang telah mengetatkan dan ia adalah haram untuk merobohkan harta dengan kekerasan tanpa persetujuan. Kerajaan biasanya pendekatan pemilik rumah dengan tawaran standard mereka 220,000 (£ 22,000) untuk berpindah keluar. Sering kali ini adalah tidak mencukupi bagi pemilik yang menghabiskan beberapa kali lebih dalam membina rumah mereka. Walaupun begitu, kebanyakan orang menerima pampasan tetapi tidak berbaloi.

Mari kita lihat di beberapa rumah paling sukar di seluruh China.

 Satu lagi rumah  di tengah-tengah tapak pembinaan untuk bangunan apartmen baru di Chongqing. Pemilik cuba untuk mendapatkan pampasan yang lebih sebelum memberi kebenaran untuk merobohkan rumah. (REUTERS / China Daily)




 Beberapa rumah yang menghalang lalu lintas di daerah Songjiang, Shanghai pada 22 Mac, 2011.










Advertisement
 

Start typing and press Enter to search