Perkuburan Dalam Sangkar Yang Pelik.

- 07.56
advertise here



Kampung gunung Trunyan terletak di antara Tasik Batur dan rim luar Gunung Batur, dan hanya boleh diakses dengan bot. The Trunyanese yang sering dirujuk sebagai Bali Aga (gunung Bali), klasifikasi yang merujuk kepada konservatif, cara pra-Hindu hidup dengan purba,

Berbeza dengan tempat lain dalam Hindu Bali Trunyanese tidak membakar mayat mereka. Sebaliknya, selepas pembersihan upacara dengan air hujan, badan si mati diletakkan dalam sangkar buluh bawah pokok menyan Taru. Kuasa alam, khususnya dalam angin, setelah  tisu badan dan hanya tinggal rangka. Tengkorak kemudian diletakkan di atas mezbah berbentuk tangga batu yang terletak kira-kira 500m utara, tempat yang istimewa yang hanya boleh pergi menggunakan  bot. Taru Menyan diterjemahkan sebagai 'pokok berbau bagus'. Bau tipikal pokok ini berasal, meneutralkan bau badan reput. Ia juga merupakan pokok dari mana Trunyan nama berasal.

Wanita tidak dibenarkan menghadiri upacara Penghantaran, membawa badan kepada pokok menyan Taru atau tanah perkuburan. Sebab  ini adalah kepercayaan dari dulu kala. yang selainnya kampung akan disambar oleh bencana, seperti gempa bumi, letusan gunung berapi.

















































Advertisement
 

Start typing and press Enter to search