Gua Buddha Yang Di Bentuk Di Lereng Gunung

- 05.27
advertise here
China mempunyai empat kompleks gua Buddha utama -  gua Longmen. Kurang terkenal Grottoes Maijishan. Terletak di wilayah Gansu di barat laut China, ini contoh yang menakjubkan seni bina gua yg telah dibentuk dari batu, terdiri daripada lebih 7,000 ukiran Buddha apatah lagi hampir 1000 meter persegi mural.




Nama Grottoes berasal dari bukit yang dibina. Ia bermaksud gunung timbunan gandum dan ia menegak 142 meter di atas landskap . Adalah dipercayai bahawa sejarah daripada Grottoes kembali kepada sekitar 400AD apabila Buddha mencapai China dari India. Terdapat tradisi kuil gua diperluaskan di kawasan perumahan Cina sepanjang Jalan Sutera.
Malah, Maijishan terletak hanya beberapa batu di selatan Jalan Sutera dan ia merupakan tarikan yang jelas kepada sami-sami dan artis  , sesetengah daripada mereka memilih untuk menginap di bukit.








Buddha Besar  rahmat  tertinggi adalah lebih 16 meter dalam ketinggian. Tangga yang membawa dan sekitar Grottoes pada asalnya diperbuat daripada kayu tetapi ini telah perlahan-lahan  semakin digantikan oleh sokongan logam - atas sebab-sebab keselamatan yang ketara.
















Advertisement
 

Start typing and press Enter to search