Berlian 'Archduke Joseph' Bernilai $21.47 juta

- 19.46
advertise here
Seorang model memegang berlian "Archduke Joseph" yang bersejarah dalam satu lelongan yang dibuat oleh firma lelongan Christie di Geneva.
GENEVA: Berlian dengan ciri halus dan sempurna 'Archduke Joseph' dari lombong Golconda yang terkenal di India, memecahkan beberapa rekod dunia apabila ia telah dijual dalam satu lelongan dengan nilai $21.47 juta (16.9 juta Euro), pada Selasa di Geneva.
Harga untuk permata 76 karat pada lelongan yang dibuat firma lelongan, Christie, mencatat rekod lelongan tertinggi untuk berlian jenis jelas, jernih dan tidak berwarna.
Ia juga merupakan harga lelongan tertinggi bagi setiap karat untuk permata jenis itu dan rekod untuk Golconda, lombong yang sama yang menghasilkan berlian Koh-i-Noor yang menghiasi mahkota Ratu British.
"Ia adalah sejenis berlian berbentuk kusyen, seberat 76.02 karat, dengan warna paling asli dan tulin yang jarang-jarang dan khusus ditemui di lombong purba Golconda di India," kata pakar barang kemas untuk firma lelongan Christie, Jean-Marc Lunel.
'Archduke Joseph' yang telah dibeli oleh pembida tanpa nama,dahulunya dimiliki Habsburg, bekas raja empayar Austria.
Ia mengambil nama daripada Archduke Joseph (1872-1962) Putera Hungary untuk tempoh yang singkat.
Berlian kemudiannya telah dijual pada tahun 1936 kepada pembeli tanpa nama dan disembunyikan di tempat yang selamat bagi mengelakkan menjadi perhatian Nazi semasa Perang Dunia Kedua.
Ia muncul semula di arena antarabangsa ketika jualan di London pada tahun 1961.
Dalam tahun 1990-an ia telah sekali lagi dijual di Geneva, untuk nilai $6.5 juta.
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search