Kenapa Orang Tak Suka Komen Blog Anda?

- 00.21
advertise here

1. Blog anda tidak ada sebarang info untuk dibaca. Orang datang ke blog kita sebab nak cari sesuatu untuk dibaca. Tidak kiralah jenis apa pun entry anda tulis asalkan ianya tidak useless, crap and nothing. So, jika pembaca tak jumpa something yang value yang kena dengan citarasa diorang, rasa la diorang akan bagi komen tak kat entry anda tu?

2. Blog anda tak ada cerita dan topik yang bagus. Memang betul ramai yang ada personal blog dan tak ada sape pun yang halang korang untuk menulis. Tapi kena ingat, bukan semua pembaca kenal anda kecuali kawan blogger yang rapat dengan anda je la. So, if you talk like nothing people just read and leave. Diorang nak komen pun tak tau nak tulis apa.

3. Blog anda punye design tak menarik. Orang laen buat blog kita nak buat blog jugak. Orang laen tukar theme design tu kita punya still default theme. Kalau malas sekalipun cari je yang simple tapi menarik. Kalau anda masih guna default theme, pembaca tengok pun dah mengeluh. Belum habis baca lagi dah blah..apatah lagi kalau nak komen.

4. Tempat untuk komen blog anda banyak 'peraturan'. Kalau anda guna blogspot, buka la komen tu untuk semua orang, bukan untuk orang tertentu je. Satu lagi cuba elakkan daripada guna CAPTCHA. Kadang-kadang rasa annoying sebab kena masuk word verification. Dah la tulisan tu kecil pastu bercantum pulak. Nak tahu anda guna CAPTCHA atau tak, pergi kat settings-comments-show word verification for comments. Pastu klik no.

5. Blog anda kurang promotion. Jangan mengharap orang nak komen blog kita je. Ambil inisiatif dengan komen blog orang laen dulu, blog walking ke dan ambil bahagian kalau ada mana-mana blogger yang buat event. Kalau tak menang pun at least nama blog anda dikenali oleh blogger lain dan kemungkinan diorang akan datang baca dan komen blog anda. Kalau anda rasa entry yang ditulis tu bagus, share je dekat facebook dan google+.

Aku punye prinsip kalau ada entry yang best dari blogger laen..tak kiralah dia follower ke tak..aku tetap komen. Bila orang komen blog kita, kenalah komen blog dia balik. fair and square. Memang banyak lagi sebab kalau nak tulis. Kalau boleh fix yang ne dulu. Aku pun blogger baru. Salah harap tegur la ye :)

SAMBUNGAN : Kenapa Orang Tak Suka Baca Blog Anda?
 

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search