Blog Coklateyes Semakin Profesional?

- 05.38
advertise here
As Salam semua

Aku ni, kalau takde mood nak update blog kau letak lah depan aku sejongkong emas pun belum tentu lagi jari jemari aku ni laju menaip keyboard untuk update entry. Tapi, sekali mood tu sampai bukan kata satu entry aku up, kadang-kadang sampai 5-6 entry dalam masa sehari. Laju je idea keluar macam paip bocor tepi jalan, free tak payah bayar. 

Jadi blogger ni, salah satu impian aku adalah memprofesionalkan Blog Hanya Dari Mata ni. Matlamat jauh ni. Aku takde pun nak blog femes, tapi cukuplah blog aku memberi manfaat kepada mereka yang baca. Mesti ada terfikir, kejadah apa nak profesionalkan blog, bukan ke blog aku ni hanya sekadar picisan luahan hati saje? Well, macam yang aku pernah mention awal-awal dulu. Aku tak pernah anggap blog sebagai diari. Aku anggap blog sebagai tempat berkongsi kasih dan ilmu. Memang adakala aku letak private story dan luahan perasaan yang gundah gulana, tapi bukan secara direct. Kata orang cover-cover line lah! Jadi, dari segi penulisan entry sendiri kena jadi matang dan pro, barulah privacy kita tak terganggu. 



Hari ni, Blog Hanya Dari Mata melakar sejarah sendiri. Aku upgrade sikit kasi pro. Korang perasan tak url blog dah tukar? Daripada http://coklateyes.blogspot.com/ kepada www.coklateyes.com tapi jangan risau, Kalau korang masih stick dengan yang .blogspot tu pun takpe sebab dua-dua masih lagi redirect pada blog yang sama. Takde beza. Sebenarnya dah lama dah aku plan nak buat benda ni. Tapi kau tau lah aku kan. Bab-bab online business ni. Mana senang nak percaya. Walaupun harganya bawah RM50, duit tetap duit wo!  Kena cari yang betul-betul, barulah aku setuju untuk gunakan servisnya. 

Untuk perkhidmatan tukar domain ni, aku gunakan servis daripada www.hostingrajawali.com melalui En.Abdur Rozak. Aku kenal En.Abd. Rozak ni pun daripada salah sorang blogger juga, Ecadwinkyasha yang jugak baru dapat domain sendiri. Perkhidmatan yang En.Abd. Rozak berikan memang tip top. Memang mesra pelanggan. Sebelum ni ada jugak 2-3 reseller yang aku contact untuk berurusan, tapi semua pertanyaan aku dorang jawab nak tak nak. Kau bukan tak tahu cara aku kan, dari A sampai Z aku tanya. Selagi aku tak faham, aku akan tanya. Supaya taklah aku rasa tertipu. Benda-benda yang libatkan online ni macam taboo sikit untuk aku! Tapi syukur diperkenalkan dengan reseller yang sangat bagus! 

Servis, tutorial semua lengkap dan diberikan semuanya percuma. Kau hanya perlu bayar registration je yang hanya memakan kos RM34 setahun. Kira-kira hanya RM 2.80 sebulan. Murah tak, murah tak? Lebih murah dari topup korang yang seminggu RM10 tu kan? Kira melabur sikit lah untuk blog. Barulah orang nampak kita serius berbloging. Dari segi kepuasan pelanggan, aku memang bagi 5 bintang pada reseller ni. Memang tip top layanan dia. Satu-satu soalan dan kemusykilan aku dijawab dengan baik dan penuh sopan santun. Memang mesra pelanggan. Lagi satu, servicenya sangatlah pantas. Malam tadi, aku confirmkan untuk beli domain sendiri, terus En.Abd Rozak ni prepare semua benda. Tengahari tadi aku bayar dan sms dia, tak sampai 30 minit, semua benda dah setel. Tutorialnya mudah faham dan sangat menyenangkan kau. Takde coding-coding apa bagai pun! 

Kalau kau tanya aku, apa kebaikan ada domain sendiri ni mesti aku tergagap-gagap nak jawap. Ye lah ni bukan bidang aku woi. Cuba kau tanya aku pasal makanan ke, abang-abang hot ke, boleh lah dengan yakin aku jawap. Tapi, don't worry baby. Aku dah siap dah nak bagi korang segala info berguna. Kan aku cakap blog aku bukan untuk aku sorang. Untuk korang jugak. Jadi, apa kata kau baca kat sini tentang kebaikan domain sendiri ni. Mana tahu terbukak hati nak melabur sikit untuk blog kesayangan korang kan? 

So, sekarang ni...salah satu impian untuk blog dah tercapai. Puas hati sangat-sangat.  Ada beberapa lagi yang masih dalam perancangan. Insya-Allah kalau ada rezeki, ada lah nanti aku buat next step. Jadi, korang pulak macam mana? Kata sayang dengan blog korang tu.... than, show your love baby! 


p/s: amacam preparation raya korang? 
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search