Penawar Kurap Pada Kucing, Tak Payah Bawa Ke Klinik Pun....Modal RM1.50 Jer...

- 21.35
advertise here
Apa yang selalu kita buat kalau kucing yang kita bela terkena kurap? Haa, ini ada satu tips yang aku nak kongsi dan tak ramai yang tahu...ramai di antara kita terus pergi klinik haiwan untuk mendapatkan suntikan pembunuh parasit ( amat digalakkan )...tetapi, sepanjang aku bela kucing, aku tak pernah dapatkan sebarang suntikan kurap untuk kucing2 aku ni..aku cuma pakai ni....

Minyak gamat yang aku beli dengan harga RM1.50...murahkan?? kalau anda nak tahu, minyak gamat jenis inilah yang aku pakai semasa merawat luka Hero yang parah akibat dipotong...Dunkin Donut tu kalau nak bagi kucing pun boleh juga....saje je aku nak tayang kat korang donut tu...ha ha ha


Si PakTam ni selalu sangat bergumpal dengan Baby...mungkin sebab cakaran Baby yang mengakibatkan luka dan gatal, kepala Pak Tam dah terkena kurap...

banyak bulu kat kepala Pak Tam dah tertanggal, pastu tak habis2 menggaru...kalau lambat, kurap akan merebak ke kaki...


Macam ni caranya nak bubuh minyak gamat nih...tenyeh jer kat kepala dia....penutup plastik minyak gamat tu jangan dibuka habis...ambil pen dan cucuk buat lubang banyak-banyak...


Pak Tam menggelupur jap...tak pedih pun...saja dia nak mengada....


Biasanya, kucing akan menggaru tempat yang terkena ubat....biarkan sahaja...kalau dia jilat lagi baik...macam Hero dulu, dia jilat minyak gamat tu sampai kering....lastly, luka dia cepat kering....


Inilah hasilnya...pandai tak aku????


Aku dah buat kat beberapa ekor kucing di kantin tapak binaan bangunan yang aku kerja....ada seekor kucing tu kedua2 telinganya hampir hancur akibat kurap yang melampau...dalam seminggu jer, kurap tu langsung dah tak ada....Demi Allah aku cakap....

Tapi aku nasihatkan kalau kucing korang tu luka parah, jangan hanya bergantung pada minyak gamat ni jer...macam kes Hero lain....aku dah patah semangat tengok keadaannya yang hampir mati....aku tak cukup wang ( masa tu duduk bujang sorang2 ), pulak tu baru dapat kerja...ikhtiar aku yang terakhir hanya minyak gamat tu jer....jadi, mungkin hanya bebekalkan semangat yang kuat yang membolehkan Hero terus hidup....
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search