Semua Blogger Kena Baca Nih...

- 01.32
advertise here
Aku ingin mengucapkan syukur kepadaNya kerana blog ini telah pulih sepenuhnya dari serangan virus. Oleh kerana itu, blog ini telah ditukar formatnya dari yang asal. Puncanya aku tak pasti kerana ada dua kemungkinan :

1 ) Aku terima komen dari seorang blogger dari Indonesia( aku tak ingat namanya ) yang tidak meninggalkan jejak linknya. Blogger tersebut menyuruh aku 'klik ke SINI' untuk follow dia balik. Lepas aku klik jer, macam2 pop-up yang keluar dan AVAST aku bagi signal Trojan Detected.

2 ) Kemungkinan Widget yang banyak

Perasaan aku ketika itu :

1 ) Rasa nak marah tapi tak tau nak marah sape.
2 ) Rasa takut sebab ketiga2 blog aku tak buat backup.
3 ) Rasa bengang sebab tak boleh buat ape2 kat blog. Blog jadi keras.
4 ) Aku bukak semua forum yang melibatkan virus & malware. Yang dalam bahasa jerman pun aku baca.
5 ) Takut sebab takut ramai follower / reader lari dan trafik semakin menurun.
6 ) Rasa bengang sebab bukan salah aku blog tu jadi berat tapi kena komplen gak dengan reader.

Pengajaran :

1 ) Hati2 ketika klik kat link yang tak diketahui.
2 ) Buat backup.
3 ) Rajin2 jenguk blog yang byk info pasal virus. KLIK SINI
4 ) Jangan ghairah copy & paste code widget terutamanya pada effect snow, mp3 atau effect yang bergerak2.
5 ) Jangan panik sebab sebarang kesilapan boleh merosakkan OS anda ( Operating System ).
6 ) Tanya kawan yang tahu pasal virus2 ni ( AKU TANYA KAIZEN...TQ BRO..SIAP EMAIL LAGI TU )
7 ) Kalau blog anda kena virus, cepat2 bagitau moderator komuniti yang anda join untuk di'suspend' / digantung keahliannya untuk kuarantin ( Contohnya macam Moderator GB ). Ini amat penting untuk membantu rakan2 blogger yang lain tak terkena jangkitan virus apabila bukak blog korang.



Hepi blogging sume...
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search