Petua Orang Tua Tui dan Pemuda-Pemudi

- 22.30
advertise here
MENGHILANGKAN BAU HANGIT NASI
Petua orang tua-tua
Letak sehelai daun sirih atau sekeping roti sebaik sahaja nasi sedang kering dan buanglah daun sirih atau roti tersebut sebaik bau hangit hilang

Petua orang muda-mudi
Letak sehelai daun sirih dalam nasi kemudian sumbat tong sampah.Tutup rapat-rapat.Nescaya tak berbau hangit lagi.Lepas tu masak nasi lain.

MENGHALAU SEMUT
Petua orang tua-tua
Bakar kulit telur hingga menjadi abu.Taburkan abu tersebut di tempat yang selalu semut kerumun atau di sarangnya.

Petua orang muda-mudi
Bakar roti dan rebus telur kemudian beri pada orang bernama Abu. Selepas itu suruh Abu tersebut menghalau semut.

MEMBERSIHKAN KERANG
Petua orang tua-tua
Ambil beberapa helai daun nangka yang agak tua. Sentalkan pada kerang.Buatlah sehingga kerang bertukar warna. Atau boleh juga menggunakan hampas kelapa.

Petua orang muda-mudi
Masukkan kerang ke dalam mesin basuh dan letakkan sabun penghapus kotoran degil.Nescaya kerang dan mesin basuh anda akan bertukar baru.

MENYEDAPKAN NASI LEMAK
Petua orang tua-tua
Ketika menanaknya bersama-sama santan,cuba masukkan sedikit gula dan planta.Hasilnya nasi lemak akan lebih lemak dan lembut.

Petua orang muda-mudi
Ketika menanaknya,gorenglah juga ayam atau daging.Sudah pasti nasi akan lebih sedap jika dimakan bersama ayam atau ayam goreng berempah.

MENGELAK IKAN KERING HANCUR

Petua orang tua-tua
Cuba lumurkan sedikit tepung pada ikan kering sebelum digoreng.Ia bukan saja dapat mengelak dari hancur malah rasa ikan lebih enak.

Petua orang muda-mudi
Cuba lumurkan campuran simen dengan air sebelum digoreng.Nescaya ikan kering tidak akan hancur malah sebaliknya gigi anda yang hancur jika memakannya.

Selamat mencuba!
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search