Saya Sebenarnya Ustaz, Cikgu, Sir

- 20.09
advertise here
Kos yang aku ambik masa study kat IPG dan UPSI dulu TESL, jadi guru yang mengajar bahasa inggeris. Soalan pertama yang orang akan tanya "Kenapa students panggil ustaz pulak?" So, sekarang ni aku ada 3 title yang students panggil.

USTAZ NICK
Ada 2 sebab kenapa pelajar panggil dengan panggilan ustaz. Yang pertama, sebab aku mengajar di sekolah agama dan yang kedua sebab aku mengajar subjek pendidikan islam. Amacam? guru bi mengajar subjek pi..huhu. Tiap kali jumpa dengan budak-budak sekolah aku, mesti diorang panggil "ustaz" pastu datang salam. Sejuk hati.

CIKGU NICK
Sebab aku ni cikgu sukan. So, bila berada kat kat gelanggang, secara tak langsung panggilan tu bertukar jugak. Jadi cikgu sukan ni terpaksa la berjemur tengah panas. Bayangkan dari pagi sampai tengahari..pastu sambung petang pulak. Tapi sebab nak latih budak, gelap ke, hitam ke muka..dah tak kisah dah. Once a cikgu, always a cikgu.

SIR NICK
Yang ni sebab masuk masuk kelas mengajar bi. Barulah diorang panggil sir. "Good morning, sir" "Thank you, sir", "Sir, macam mana nak buat ni?". Bayangkan kalau satu kelas panggil "sir" nak tanya yang ni yang tu..hiruk pikuk satu kelas jadinya. Walaupun kadang-kadang tension, terhibur jugak dengan perangai diorang. Kalau jumpa students dalam facebook pun mesti diorang akan tegur "sir, sihat ke?".

Masa sekolah dulu, aku paling suka cikgu bahasa Inggeris sebab dia sporting. Tiap kali dia bagi latihan, jarang je aku rasa aku buat. Tapi sebabkan suka kesportingan dia tu, so tiap kali dia masuk, mesti aku ada dalam kelas.Akhirnya, aku jugak yang jadi cikgu bi..haha

Advertisement
 

Start typing and press Enter to search