Driver Perempuan Selalu Kena Buli Kan?

- 05.06
advertise here
As Salam semua

Ini cerita panas. Viva kesayangan yang banyak berjasa kena kiss dengan Myvvi. Dah lah cuaca panas, tambah panas lagi. Tapi ada yang lagi panas. Biasalah orang kalau dah eksiden ni, dia je yang betul. Walaupun terang-terang nampak dia salah. Eh, tak tetap nak tegakkan benang yang basah. 

baby viva aiiiii
Situasinya begini.

Kereta aku dah lama berhenti sebab traffik light merah. Kebetulannya, kalau sebelum ni dia yang drive, aku jadi mem besar duduk sebelah. Tapi tadi dia penat, so aku lah yang drivenya.  Tengah dok borak-borak sementara tunggu lampu hijau, DUMMMMM!!! Aku tak keluar dulu. Bukan sebab takut sebab tak tau nak buat apa. Rasional kan diri dulu... waktu tu aku pandang cermin pandang belakang, driver belakang lelaki. Aku pun turun. Dia pun turun. Tiba-tiba...

Driver Myvvi : Macam mana boleh eksiden? *suara garang and buat muka gengster
Aku : Eh, hello!!! Sapa langgar sapa? Saya dah lama berenti kat traffik light ni kot tiba-tiba awak langgar. Apa hal? *aku tinggi suara sambil buat muka berani. Dah lah reverse, nak tengok teruk ke tak!

Driver Myvvi tu  masuk kereta. dan try to reverse. Time dia reverse tu, kereta dia boleh mati enjin dan terhentak ke depan, langgar lagi kereta aku! Sah!!! Budak ni, FAIL bawak kereta. Kecik je aku tengok dia. Alhamdulillah, kereta aku tak de apa-apa. Calar ke kemek ke semua takde. Licin je. Toleh kereta dia pulak. Damn!!! Calar dan crack ye bumper dia. Kereta baru pulak tu! Rasakan bang...

Aku : Pasal kereta saya takde apa-apa, so saya malas nak buat report-report. Kereta awak, salah awak, settel sendiri

Driver Myvvi tu garu-garu kepala, muka berpeluh-peluh dan barulah suara baik sikit... 

Driver Myvvi: Sory ek kak, abang! 
Aku: Ni kereta manual ke? Tak reti bawak ek? * sambil buat muka kerek aku masuk kereta. 

Aku cakap dengan kawan aku tu, "Agaknya lah kan, kalau yang driver perempuan keluar buat muka takut-takut mesti abang tu dah buli kan? Silap-silap kita kena bayar padahal dia yang langgar kita! Sorry lah, saya bukan perempuan jenis tu ye, abang!" Kawan aku pun pikir benda yang sama rupanya. Sebab dia kata, lelaki ni kalau tengok driver perempuan mesti nak salahkan perempuan tu. Cakap bawak macam siput lah, brek emergency lah, padahal dia yang bawak macam pelesit! 

Syukur, dia tak langgar dengan momentum yang kuat. Kalau kuat, aku rasa kereta aku terinjak ke depan dan boleh kena langgar dengan kereta dari arah yang lain. Simpang tu sibuk pulak tu! Haisssh....syukur sangat. 

Moralnya, ini pada driver perempuan ye...

  • Kalau korang berada di tempat yang betul, jangan takut. Jangan bagi diri korang kena buli. Tapi jangan tunjuk berani sangat pun ye jugak. Call lelaki-lelaki yang boleh dipercaya seperti abang, ayah, suami, kawan lelaki atau sapa je untuk datang ke tempat kejadian. Jangan settel sorang-sorang. 
  • Kalau di waktu malam, dinasihatkan korang jangan keluar daripada kereta seandainya sorang-sorang dan kawasan gelap. Just bukak sikit je tingkap dan lock kereta. 
  • Paling penting, cuba dapatkan nombor plate dia dan seberapa banyak identiti kereta atau pemandunya. Sebab itu semua boleh membantu! 
Walau apa pun, selagi mampu jangan lah terlibat dalam kemalangan. Drive carefully ye... 



Advertisement
 

Start typing and press Enter to search