Kalau Nak Bunuh Diri, Biar Sampai Mati. Kalau Tidak.....

- 12.51
advertise here
Salam semua



Sekarang ni, dekat OH MEDIA NETWORK tengah kecoh tentang video cubaan membunuh diri oleh seorang gadis di KB Mall kan? Sebab dan punca utama cubaan tersebut masih lagi tak diketahui. Haish budak zaman sekarang ni, kalau ye pun frust dengan boipren ke result SPM ke boleh tak fikir panjang dulu? Sikit-sikit kecewa, bunuh diri lah, gantung diri lah, telan pil tidur berbotol-botol lah. Macam takde agama pulak korang ni. Korang nak aku SEKOLAHKAN ke? Boleh, apa salahnya!

Korang tau tak bahawa MEMBUNUH DIRI tu satu kesalahan jenayah? Kalau korang bunuh diri dan mati, memang lah korang terlepas daripada hukuman, tapi kalau korang tak mati.... buruk padahnya. Korang akan dikenakan tindakan tau tak? Bukankah agama sendiri melarang kita melakukan perkara yang memudaratkan keselamatan diri. Tak boleh ke gunakan akal yang waras? Kalau korang tak jelas dengan Kanun Keseksaan yang digubal, mari baca artikel yang aku copy daripada The Malaysian Bar ni....


Kanun Keseksaan tidak memperuntukkan sebarang kesalahan bagi perbuatan membunuh diri tetapi hanya wujud kesalahan bagi perbuatan cubaan membunuh diri dan kesalahan membantu orang membunuh diri.


Seksyen 309 Kanun Keseksaan menyebut; barang siapa cuba membunuh diri, dan melakukan sebarang perbuatan ke arah melaksanakan kesalahan itu, hendaklah dihukum penjara sehingga kepada tempoh satu tahun atau didenda atau kedua-duanya sekali.




Lazimnya undang-undang hanya akan menghukum bagi kesalahan melakukan jenayah sepenuhnya. Lain pula dalam perkara membunuh diri ini. Jika seseorang yang melakukan perbuatan membunuh diri itu berjaya melaksanakan pembunuhan diri itu dan dia akhirnya mati, maka undang-undang tidak menjadikan itu suatu kesalahan. Lantaran itulah tiada terdapat sebarang peruntukan bagi menjadikan perbuatan membunuh diri sebagai suatu jenayah yang boleh didakwa di mahkamah keadilan di Malaysia.




Dalam setiap jenayah ada peringkat perlakuan yang mana undang-undang boleh dibuat bagi mengenakan tanggungan jenayah. Dalam konteks membunuh diri jika telah sampai ke peringkat pelaksanaan dan orang itu berjaya, maka undang-undang masih tidak mewujudkan kesalahan bagi perbuatan itu. Ini memandangkan si pembuat itu telah pun menamatkan nyawanya sendiri.




Akan tetapi, jika orang yang sama itu gagal melaksanakan apa yang telah dimulakan dan tidak mati maka dia boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 309 Kanun Keseksaan bagi cubaan membunuh diri.




Hal ini adalah kerana pihak yang mendraf undang-undang tidak mahu menggalakkan orang ramai mencabut nyawa mereka sendiri sewenang-wenangnya. Kebuntuan dan kepayahan dalam mengharungi kehidupan sebagaimana hebat sekalipun tidak patut diakhiri dengan keputusan untuk menamatkan hayat mereka.




Kesimpulannya, KALAU NAK BUNUH DIRI SANGAT, CARI TEMPAT TINGGI SIKIT & TOLONG JADI YANG BERJAYA! JANGAN JADI LOOSER!!!



Advertisement
 

Start typing and press Enter to search