Penggunaan Watermark Menghalang Jenayah Siber

- 20.52
advertise here
Salam semua

Mungkin aku agak ketinggalan tapi aku rasa masih belum terlambat untuk aku aplikasikan dalam blog aku ni kan. Penggunaan watermark! Dah beriban dah  blogger yang guna watermark ni... dan sekarang aku baru terhegeh-hegeh nak guna. Biasalah, flight delayed laa der...heheheh

Pada yang masih belum tahu, watermark is just like a trademark. Digunakan sebagai tanda hak milik sesuatu bahan itu milik anda. Mula-mula dulu aku pun tak terfikir untuk gunakan watermark, tapi bila aku jumpa BLOGGER BERJARI HALUS a.k.a KAK CHIK minggu lepas, dia bercerita yang dia mesti letak watermark pada setiap gambar yang dipublish, dan-dan aku terfikir " I should do the same!". Sebabnya, hampir semua entry aku, aku akan publish gambar.. jadi untuk mengelakkan jenayah siber yang semakin berleluasa ni, penggunaan watermark dapat membantu untuk halang mana-mana pihak COPY gambar kita dan salah gunakannya. FYI, dah banyak kes yang sebegini yang dilaporkan. Salah satunya, aku pernah publish dalam blog aku ni.... bacalah kes KESIAN PAK CIK HARUN ISMETH!

Tapi, perlu diingat jugak... penggunaan watermark menjadikan kita sebagai orang yang berliabiliti penuh terhadap material yang di publish tu. Maksudnya, sekiranya gambar tu mengandungi unsur-unsur yang bertentangan dengan norma masyarakat, dan ada orang lain yang alert serta dipublishnya bahan tu, makanya kitalah yang akan bertanggungjawab. Jadi, jangan publish gambar bukan-bukan okeh. Keep it privacy. Tak semua perlu didedahkan!

biasa-biasa je. masih belajar nak dpt WM cam cik epal punye!
Disebabkan aku ni sangat sibuk orangnya ditambah pulak internet yang agak siput, aku perlukan satu aplikasi yang boleh buat watermark dengan cepat. Jadi, aku pun survey lah beberapa tutorial yang menyediakan service tu. Than, aku jumpa satu blog yang sediakan tutorial untuk buat watermark pada banyak gambar. Maksudnya jimatkan masa kita lah. Tak yah dok letak satu-satu, leceh kan? Jadi, kalau korang berminat mari ramai-ramai kita melawat TUAN BELOG SOLEHAHN


P/s: WM pun membantu promote blog korang. Harap Maklum! 


Advertisement
 

Start typing and press Enter to search