Roomate Baru C207

- 21.36
advertise here

salam semua. korang penah rasa tak membela binatang? hehehe.... cam ayat budak darjah 6 plak. maksud aku kat sini.... merasa ada BINATANG PELIHARAAN. aku rasa kat dunia ni, ramai orang sebenarnya penyayang. kasih sayang sesama makhluk tuhan.

dari kecik lagi, memang aku minat sangat untuk membela haiwan ni... sebab utama, binatang2 ni comel dan boleh dibuat bermain tatkala boring. lepas tu, biasanya binatang2 peliharaan ni cam paham je kalau tuan dia ada masalah ke, tengah sedeh ke, tengah happy ke..... tu laaa namanya chemistry antara manusia dan haiwan. susah nak diterangkan tapi dapat dirasa. 

last week, before balek kampung cuti raya.... residents of C207 bersepakat nak bela beberapa binatang dalam bilik tu. sebenarnya ni semua gara-gara plan aku yang nak bagi makan ikan kat DTC. tapi sampai la ni tak juga jadik! alasan? takde masa n malas nak jalan kaki g DTC padahal makanan ikan dah beli dari awal puasa lagi.

bila plan2 nak bagi makan ikan kat DTC tu.... tiba2 pika... my roomate yang comel ni pun rupanya sayang binatang gak. jadi bila dah masing-masing suka n sayang binatang, pe lagi. kitaorang pun pilih2 laaa nak bela apa yang sesuai ngan keadaan bilik dan jadual study yang pack ni.

senang cite, kami nak bela binatang yang mudah untuk dibela dan tak makan cost yang tinggi. memula tu kiteorang nak bela hamster ataupun anak kucing. tapi bila pikir2, hamster atau pape je yang sejenis ngan tikus2 ni agak merbahaya sebab leh attract pemangsa dia untuk ke bilik. siapa lagi kalau bukan CIK SNAKE. haissh! cam takut plak. ye laa.. sebab makanan dia ada di bilik kami kan. maw tak dia rasa cam dijemput je.... cancel.....

anak kucing plak tak sesuai sebab cost tinggi kalau nak beli makanan n cage dia. lagi stu, masalah toilet akan berlaku kalau bela anak kucing. lagi banyak masalah kalau nak balek kampung, sapa nak bagi makan?

finally, saya n piqa decide nak bela tortoise... memula tu geli gak sebab ni laa first time aku nak bela binatang bercegkerang ni. punyalah excited nak bela kura-kura kan...sampai termimpi-mimpi~ aku mimpi yang aku kena gigit ngan kura-kura besar. kira cam mak kura-kura kecik yang bakal kiteorang bela tu laa... aku ada dengar orang tua kata kalau kura-kura gigit nak bagi dia lepaskan gigitan kena tunggu guruh berbunyi atau pun    
kita kena ketuk periuk... mak oiiii seram giler + cemas aku dalam mimpi tu....

tapi still meneruskan niat untuk bela binatang kecik lagi comel tu.....(nasib baik budak comel nama piqa ni ada pengalaman bela kura-kura)


nak tengok tak kura-kura kami?




















comel tak? comel tak??? aku n roomates slalu jee buat lumba2 dua menatang ni. laju woooo dia lari....




















kat bilik aku gak ada sekor ikan laga... cun giler taww! we call it MR.DEMON. nape dipanggil Mr.Demon pun aku tak taw... si Anne minat sangat nama tu.... comel kan colour dia. Insya-Allah lepas raya nak beli lagi sekor.... so bleh laa lagakan, myb nak letak nama MR.ANGEL....bru kena kan?




kat bawah ni... rumah our pets.....


pada aku, bela haiwan peliharaan ni memang boleh bantu release tension sebab leh main2 ngan dia n binatang ni pun suka buat aksi-aksi cute n pelik2. contohnya si Raku-Raku ni.... kalau tidur suka panjat pokok n tidur atas pokok. memang GIGIH laaa Raku2 nak bawak shell kan???





lagipun kalau bela haiwan ni....dengan ikhlas... Insya-Allah dapat pahala.....sebagaimana yang disarankan dalam Islam. Untuk bacaan lagi.... bleh baca ni......Pahala Bela Haiwan



so, sekarang ni, bilik C207 memang seronok laaa sebab ada haiwan-haiwan yang comel lagi aktif yang boleh dibuat kawan.... 



* tiba-tiba cam nak bela anak harimau plak,sebab comel~rasa-rasa KUAZ izinkan tak?
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search